Nationalstaternas bildande - Europas framväxt

Nationalstat är benämningen på den politiska organisationsmodell som kommit att ta form efter westfaliska freden. Nationalstaten kännetecknas av en stark centralmakt, ett gemensamt språk och strävan mot homogenitet inom nationalstatens territoriella gränser.



Tack för idag!
Nedan följer ett sammandrag av dagens föreläsning. Här finns möjlighet att fördjupa sina kunskaper. Vi kommer att arbeta vidare i alla klasserna men för den som vill ha förkunskap och sammanhang finns möjligheten att börja botanisera redan nu.
Kommentera och kompletera gärna listan.

Tillsammans tänker vi bäst.

//Maggan


Napoleon Bonaparte
1848 års revolution och kommande revolutionsvågor
Napoleon 3:e
Frankrike börjar gå mot parlamentarism.
Tyskland från feodalsamhälle till nationalstat.
Italien från ett lapptäcke av områden ägda av Frankrike, Vatikanstaten m.fl till ett land
Röda korset
Hapsburgska väldet.
Industriella revolutionen
Krim Kriget - Ryssland försvagat
Nationalism
1870 - Fransk-Tyska kriget
Spanien omfattas inte eftersom det är ett land fullt av inre stridigheter.
Bakunin,
Teknisk utveckling, uppfinningar, ångmaskin, elektricitet.
Marx,
Wien kring cekelskiftet.
Freud
Svensk-Norska unionen upphör.
Titanics rolig sida om titanic undergång symbolisk. Teknikknäck.
Rösträtt
Suffragetter
Nya strömningar i konsten (t.ex Monet)
Rosa Luxemburg.
1:a Världskriget. Skotten i Sarajevo (Gavrilo Princip). Svarta Handen
Neslig fred för Tyskland.
Hindenburg - Weimarrepubliken (efter första kriget)
Ölkällarkuppen 1923 i Tyskland
Hitler fängslas, skriver Mein Kampf. Vill återupprätta Tyskland
Mellankrigstiden i Tyskland
Depressionen - Börskrachen
Penicillin
1936 Spanska inbördeskriget.
Nationalsosialistiska partiet bildas i Tyskland för att ta makten på laglig väg. Får makten 1933.
Från 33-39 införs bland annat raslagar, Tjeckoslovakien införlivas, Polen invaderas, krig utbryter.
Andra världskriget (eller här!)39-45
Frankrike, England, USA (de allierade) och Sovjet mot Tyskland.
Folke Bernadotte och de vita bussarna
Efter kriget delas Europa. De allierade på västsidan, Sovjet på östsidan. Sovjet behåller de länder de befriat även efter fredsslutet och dessa ingår senare i östblocket.
Europa delas igenom Tyskland. Järnridån - Churchill.
Kol och stålunionen.
BRD (Bundesrepublik Deutschland (väst)) och DDR (Deutsche demokratische republik (öst))
Marshallhjälpen
KALLA KRIGET
Warszawapakten - Nato. Kapprustning
Atombomberna - vätebomben.
Glasnost - Perestrojka
Murens fall 1989
Sovjets sönderfall 1991
Dagens Europa.
EUs utvidgning.




Ohojsan en ändring! :D

Hejsan!
Nu ... renoverade jag bloggen lite :D
Jag klagade som vanligt på något, och denna gången så klagade jag på bloggen :D
Så jag fick äran att göra om den.
Nu får "scheman" plats på bloggen!.
Utan att det kommer utanför, om ni går in på kategorin "matte A" som exempel så förstår ni vilket schema jag menar hoppas jag.
Den såg lite trist ut tycker jag, men om ni klagar, eller om någon snäll pyssling ger mig lite insperation så kan jag få bloggen att se lite roligare ut.
Vågade inte gå utanför ramarna så mycket så den blev grå vit men de blir väl... stilrent? :D
~ Såhär såg den ut innan, babai gamla blogg!


Hade gott! // Dani :)

Utvecklingssamtal åk 2

Följande gäller:

Onsdagen 13/10-10  
           
  Susanne   Thomas   Ann-Margret
           
15.00-15.30 Christopher   Jasmine A   Mathilda 
           
 15.30-16.00 Nelly   Benjamin   Mergim
           
 16.00-16.30 Malin   Miranda   Saga
           
 16.40-17.10 Sara   Clara   Therese
           
 17.10-17.40 Melinda   Linnea   Jasmine Arm
           

Onsdagen 20/10-10
    Susanne   Thomas   Ann-Margret
             
15.00-15.30   Mimmi   Martin   Kevin
             
15.30-16.00   Wynja   Jasmine S   Jesper
             
16.00-16.30   Erika   Emma N   Emma O
             
16.40-17.10   Douglas   Ludvig   Jimmy
             
17.10-17.40   SaraKlara        
 
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           

Utvecklingssamtal åk 3

Detta kommer att bestämmas under lägret i helgen som kommer.
Maggan

Utvecklingssamtal åk 1

Samtalen för åk 1 kommer att ske efter höstlovet. Vi återkommer med tider.
Thomas, Ann-Margret och Susanne

Läger åk 3

Hej
Nu drar det ihop sig till läger och här kommer en liten lista på vad man bör ha med sig.
Religionsbok
Anteckningsmaterial
Dator om man har
inneskor
tjocka skor
varma kläder
något att sova i
något att sova på (om man har) + kudde och dylikt.
allergitabletter (om man är allergisk mot pälsdjur)
Lägret börjar 17.00 fredag och avslutas söndag 13.00
All mat kommer att vara vegetarisk och vi hjälps åt med praktiska bestyr kring måltider och annat.
Det skall bli mycket trevligt.
Maggan och Peter

Kongo, Europas framväxt och Genus

Dynamo har temadagar enligt följande schema, detta gäller alla årskurser:

Tisdag 28/9
9.00-12.00 i Bergmansskalen
Om Kongo och vad har du i din mobiltelefon?
Peter berättar

Onsdag 29/9
9.30-16.00 i Bergmanssalen
Om Europas framväxt, nationalstaternas bildande
Mats Wirack berättar

Torsdag 30/9
10.00-12.00 i Bergmanssalen (föreläsning)
13.-16.00 i Bergmanssalen (workshop)
Om genus-och kvinnohistoria
Ida Jarlgren berättar och håller i workshop

Kom i tid!

Riktig Gravidbalett

Klockan 21.00 ikväll visas det en riktig gravid balett på svt kanal 2.
För er teater tvåor i ES09t som kan tycka detta är lite roligt.

Kram från Emma O.

Ändrad sal för ES 10t Fredag

Hejsan!
På fredag morgon på matematiken bytar vi sal till K14.
Trevlig helg
Linda

Klassråd v.38 23/9

Ordförande: Arynee

Sekreterare: Kerstin

Fråvarande:Pearly, Ninni, Hampus, Beatrice och Frida.

  • Det kom ett förslag från Matilda om att skaffa en 'Klassråd' pärm.
  • Om man vill filma/ta kort på teaterlektionerna säger man till, och säger sedan vart de hamnar, ex Facebook etc.
  • Tas upp om inloggningsuppgifter till 'Skola 24', Susanne berättar att det blivit något fel innan men ska nu försöka få ut papper om det.
  • Ett till förslag från Mattias, om att vi skulle kunna börja samla pengar redan nu i 1:an till möjligtvis en resa utomlands...
  • Vi tar upp om låskorten igen men det visar sig att det kommer att dröja för Susanne vill ha mer förtroende för oss.
  • Inga fler saker tas upp, mötet avslutas.

 

// Kram Kerstin

Klassråd 23/9-10

Frånvarande: Izadora, John, Helen, Zara

Ordförande: Eric Olsson
Sekreterare: Veronika Pedersen

Dagens punkter:

* Bilar till lägret: Amelie har fixat bil till lägret, plus att vi ska låna en minibuss. Alla åker i samlad trupp hem till Maggan och Peter i Ysby. Samling i lobbyn klockan 16.55 för att sedan åka vidare klockan 17.00. Glöm ej packning och en tia till bensin.

* Klassfoto: Texten till klassfotot blev , "let us tell you about the birds and the bees". Och fotot ska innehålla p-piller hattar, blommor, bin, ja en mix från hela sex nummer om sex föreställningen. Och nu efter att vi har tagit fotot kan vi ju säga att det blev bra ;)

*Kanelbulletävling: den 4 Oktober är det kanelbulletävling. Vinsten är 1000:- på skånskan. Några i klassen ska dit och mumsa i sig. Lycka till säger vi till de :D

* Rebeccas fest: Bussarna till Rebeccas fest på lördag går klockan 19.02 från Österskans och hem klockan 03.07, resten e upp till dig :)

// Måste bara tillägga att detta är första gången jag gör ett inlägg på mina två år på teater :D. Bättre sent än aldrig ;)

Sturelöpet

Äger rum på tisdag em, 13.15 går startskottet för årets Sturelöp. Startplats vid Höganäsverken.
Thomas

Kongo, Europa och genus

Nästa vecka startar Dynamo sina temadagar enligt följande schema, detta gäller alla årskurser:

Tisdag 28/9
9.00-12.00 i Bergmansskalen
Om Kongo och vad har du i din mobiltelefon?
Peter berättar

Onsdag 29/9
9.30-16.00 i Bergmanssalen
Om Europas framväxt, nationalstaternas bildande
Mats Wirack berättar

Torsdag 30/9
10.00-12.00 i Bergmanssalen (föreläsning)
13.-16.00 i Bergmanssalen (workshop)
Om genus-och kvinnohistoria
Ida Jarlgren berättar och håller i workshop

Kom i tid!

Fotografering =D

Efter mycket  möda hittade jag tiderna för fotograferingen, hm...
Eftersom det inte verkar vara särskilt känt vilka tider det är som gäller lägger jag det här så alla vet. =)
På Scenen i foajen, Mediteket.
Torsdag
ES08t: 13.40
Fredag
ES09t: 11.05
ES10t: 14.10
Haj Haj

Franska steg 3.

Tänkte bara säga att alla som läser franska steg tre, kommer att få sovmorgon på onsdagar.
Eftersom det saknas personal.
Och vi har läxa i er verb, och "siffrorna", till nästa gång.
Det skulle repeteras lite.
Så ingen franska på Tisdagar, dom skulle försöka fixa problemet.
Jag skrev de på bloggen eftersom 2 personer saknades i klassen.
Hade gott (: / Dani.

Onsdag 22/9 åk 2 grupp D

På onsdag kommer en grupp femteklassare från Trönningeskolan och besöker oss. 8.10 kommer vi att förbereda drama-teaterövningar. 9.15-10.30 kommer eleverna och då gör vi övningarna ihop. Kanske hinner vi med en kortare rundvandring i våra lokaler.

Thomas

Detta är Ett super bra spel för dig som vill lära dig lite mer om riksdagen

http://rixdax.riksdagen.se/

Betygskriterier och planering samhällskunskap

Betygskriterier och planering samhällskunskap

Sveriges demokratiska statskick.

V. 37 övningsprov

V. 38 Prov

G

Eleven redogör för det politiska systemets funktion samt hur politiska beslut kan påverkas på lokal, regional, nationell.

 

VG

G + Eleven diskuterar och reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut nationellt.

 

MVG

G+VG+ Eleven diskuterar och reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut nationellt.

 

 

 

Samhällsutveckling dåtid, framtid, politiskt och socialt.

V 39 – Föredrag

V 40 – Skriftlig reflektion + prov.

 

G

Eleven beskriver samhällsfrågor ur historiska och nutida perspektiv samt anger orsaker och konsekvenser till dessa.

 

VG

G + Eleven analyserar och värderar samhällsfrågor ur olika perspektiv.

 

MVG

G + VG + Eleven drar slutsatser och föreslår lösningar på olika samhällsfrågor.

 

 

EU

V. 41

Föreläsning informationsteknikens utveckling på demokratiska processer (wikileak, e-demokrati, twitter från Iran etc). Lena Hellsten

 

V. 42

Hur fungerar EU – Prov

 

G

Eleven redogör för det politiska systemets funktion på EU och internationell nivå.

 

VG

G + Eleven diskuterar, reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut inom EU och internationellt.

 

MVG

G + VG + Eleven analyserar och drar slutsatser kring hur politiska system på EU och internationell nivå påverkar vår vardag.

 

 

 

Hur kan vi påverka?

 

V42 & 43

Prov V. 43 (detta innefattar även Lenas föreläsning)

 

G

Eleven söker, väljer ut och ställer samman fakta från olika källor.

Eleven redogör för och exemplifierar hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället.

 

VG

Eleven värderar olika källor samt använder någon samhällsvetenskaplig metod.

Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv.

 

MVG

Eleven arbetar med olika typer av material, bedömer tillförlitligheten hos olika källor samt visar i sitt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar.

Eleven analyserar hur olika samhällsförhållanden påverkar och förklarar människors livsvillkor.

 

Skulle vi inte hinna måste vi ta någon dag efter lovet. Då kommer vi också att ha en samlande skrivning för hela Samhällskunskap A förutom rättsystemet som Thomas har hand om.

 

 

 

 

Vardagsgenus

Ja, kära vänner..
Får det lov att vara en flick eller pojksparkcykel?!



/Petra

Analysuppgift åk 3

 

 

Nedan följer de frågor du skall besvara för att göra en analys. Tänk över dessa så kan vi diskutera och reda ut på tisdag. Sedan kan du vara redo att skrida till verket. Maggan

 

Analysera pjäsen Fröken Julie av August Strindberg och lämna in denna skriftligt.

Analysuppgiften består av olika bitar.

Karaktärsanalys:

Vilka krafter agerar i stycket?

Vilken är huvudkonflikten?

Vilken funktion har krafterna, karaktärerna?

Vilken roll spelar de olika karaktärerna för varandra i dramat? Vem är vem?

Namnge dem utifrån deras funktion i stycket.(protagonist, antagonist, drivande karaktär, motkraft skurk, hjälte etc.)

Innehållsanalys:

Vad vill pjäsen säga?

Hur understryker dramaturgin detta?

Hur understryker karaktärerna och deras roller, funktioner detta?

Dramaturgianalys :

Vilken är huvudkonflikten?

I vilken ordning sker saker? Vad betyder det?

Varför har dramatikern valt den formen, strukturen?

finns det vändpunkter som understryker innehållet?

 

Betygskriterier för textarbete.

G

Du lämnar in din skriftliga analys som innehåller karaktärsanalysen där du klart besvarat frågorna.

VG

Du lämnar din skriftliga analys som innehäller Karaktärsanalys och Innehållsanalys där du klart besvarat frågorna.

MVG

Du lämnar in en skriftlig analys som innehåller alla delarna där du tydligt besvara frågor och redogör för samband i löpande text. Du reflekterar över tolkningen Alf Sjöberg gjort i sin filmatisering.

Hej

 

Klassråd ES10t, 16/9 - 10

§1  Mötet öppnas
§2  Ted väljs till ordförande och Anna till sekreterare
§3  Frånvarande: Ninni, Hanna, Maria, Matilda och Pearly
§4  Förra mötets protokoll genomläses och godkänns
§5  Frågor och rapporter:

  • Ted tar upp klassfesten som det diskuterades kring vid förra mötet och säger att han inte kan fixa lokalen. Klara föreslår klassfest på loge hemma hos henne istället. Mattias föreslår att vi kan samla ihop pengar så länge, så vi har det om hyrning av lokal blir aktuellt. Klassen diskuterar lite fler olika lokalalternativ och det bestäms att de personer som känner till diverse lokaler ska kolla upp kostnader för dessa till nästa möte.
  • Påminnelse om skolfoto nästa fredag 24/9. Erica och Bea ska kolla upp om man kan låna ansiktssmink från ES-konst och erbjuder sig även att sminka när det är dags för fotot. Vi diskuterar lån av kläder och inköpsställen där man kan inhandla grejer till fotot.
  • Frida undrar om man får ta med t ex pojkvän till någon lektion, om denne slutar tidigt eller liknande. Flera personer instämmer i frågan. Klassen diskuterar runt detta och kommer fram till att det är okej, så länge pojk-/flickvännen/kompisen inte stör lektionen. Vi håller med varandra om att om man t ex har teaterlektion så är det bara bra att få lite publik!
  • Klagomål på att skolsköterskorna inte alltid är här kommer upp från flera håll, samt att bemötandet av skolans personal kunde förbättras, när man är sjuk och måste få vård snabbt. Susanne inflikar med att skolsköterskorna inte alltid kan rå för att de inte är på skolan, t ex om de själva är sjuka etc., och säger att det är sådant man får räkna med.
  • Arro tar upp insamling av pengar till ev. klassresa/klassresor i framtiden. Mattias föreslår skidresa vilket framkallar delade åsikter. Klassen enas om att börja samla pengar, alla ska fundera ut förslag på hur man kan göra det, till nästa vecka.
  • Låskortsfrågan tas upp och diskuteras kring, men får inget mer konkret svar än att vi får vänta och se. Även lobbyn diskuteras, om dörren ska få vara öppen eller inte när man befinner sig där. Klassen kommer inte fram till någon konkret lösning på problemet.
§6  Inga övriga frågor/rapporter
§7  Mötet avslutas


Adios amigos!
//Sekreteraren

Matematik A och B

Hej!

För att få in kunskapen behöver man även räkna hemma. Gärna samma dag då man har allting färskt. Det var någon elev som frågade mig om man fick räkna hemma. Självklart får ni göra det, det är meningen. Skulle det vara så att man fastnar på något eller några tal kan ni alltid höra av er till mig så hjälper jag er.
Min adress är [email protected]. Ni har även möjlighet att gå på drop in.

Linda

Drop in för alla mattekurser

Hejsan!

En liten påminnelse. Glöm inte att ni har möjlighet att få extra hjälp i matematik på följande dagar: 

Tisdagar kl: 16.00-17.00
Torsdagar kl: 08.10-09.30
Torsdagar kl: 16.00-17.00

Linda

WE MAKE HEROES

Obs, schemaändring åk 3

From med 29/9 gäller föjande:

10.30-12.00 har ni röst och rörelse i dramasalen. Lektionen är flyttad från eftermiddagen.

Den 29/9 är det dock temadag: Europas framväxt

Därför blir det första gången 6/10.

Thomas
eran ödmjuke r o r coach

"Grannens bastu har blåst omkull men våran står och lutar..."

Arbetsmiljö åk 3

Nästa vecka gäller följande:

Tisdag 21/9
14.30-15.00
Skriver ni G-prov på följande:

Beskriv följande ord:
Diskriminering
Trakasserier
Kränkningar

Beskriv de sju diskrimineringsgrunderna som finns i diskrimineringslagen. Vad de heter och vad de betyder.

Onsdag 22/9

VG-MVG uppgifter muntligt. Det kommer då handla om att beskriva hur man anmäler diskriminering och samt vad utredningsskyldighet innebär för arbetsgivaren. För MVG så ska du redogöra för ett förebyggande arbete med diskriminering, trakasserier och kränkningar.

10.30-10.55 Veronika, Rebecka, Ninni och Alex

11.00-11.25 Amelie, Lydia, Mimi och Ahmad

11.30-11.55 Eric, Sonne, Linnea och Izadora

Både tillfällena möts vi i dramasalen.

Thomas
eran ödmjuke arbetsmiljöcoach


Obs! Ny schematid för åk 2.

From onsdag 29/9 kommer eran samhällkunskapslektion börja 12.30-14.30.

Thomas
eran ödmjuke samhällkunskapscoach

Samhällskunskap åk 2- diskrimineringslagen

Hej åk 2

Nästa onsdag 22/9 är det följande tider som gäller.

12.15-12.45
Skriver ni G-prov på följande:

Beskriv följande ord:
Diskriminering
Trakasserier
Kränkningar

Beskriv de sju diskrimineringsgrunderna som finns i diskrimineringslagen. Vad de heter och vad de betyder.

Sedan följer VG-MVG uppgifter muntligt. Det kommer då handla om att beskriva hur man anmäler diskriminering och samt vad utredningsskyldighet innebär för arbetsgivaren. För MVG så ska du redogöra för ett förebyggande arbete med diskriminering, trakasserier och kränkningar.

12.45-13.05 Melinda, Emma N, Therese och Erika

13.10-13.30 Emma O, Linnea, Mimmi och Miranda

13.35-13.55 Jesper, Christoffer, Martin och Saga

14.00-14.20 Malin, Jasmine Arm, Tove och Sara

14.25-14.45 Mathilda, Wynja, Clara och Ida

14.30-14.50 Douglas, Ludvig och Benjamin

14.55-15.15 Mergim, Kevin och Jasmine A

Observera de senare tiderna från 14.25, jag skrev 14.35 på tavlan men ovanstående tider gäller.

Thomas
eran ödmjuke samhällkunskapscoach

Miljöpartiet!

Politiska Bilder.

ES10T har haft datorkunskap med Peter och fick i uppdrag att photoshopa ihop lite roliga politiska bilder. Vi tänkte att vi kunde dela med oss ;)









Göran Hägglund
Jan

Samhälle på torsdag åk 2

Hej
Tack för idag!
Som ni mins talade vi om Så styrs sverige nationellt och lokalt genom politik och genom lag.
På torsdag skall vi ha en liten skriftlig reflektion så jag föreslår att ni läser i boken under rubriken "Så styrs Sverige" Riksdagen, kommunen, landstinget. + Stora pappret. Kanske sneglar ni också på grundlagen.
Maggan

Åk 3 Röst och rörelse

Onsdag 15/9 14.30-16.15 är det röst och rörelse för åk 3 i dramasalen. Innehållet är fortsatt läsning och samtal om kroppens muskler samt röst-och rörelseövningar.

15.00-15.30 går ni och röstar på bibblan.

Thomas
r o r coach

Arbetsmiljö och Samhällskunskap- åk2 och 3

Onsdag 15/9 börjar vår gemensamma lektion 12.15 och slutar 14.15. Innehållet är underlag för skriftligt prov på Diskrimineringslagen samt att komma överens om hur VG samt MVG uppgiften ska se ut.

13.00-13.30 går jag med åk2 för att rösta i Skolvalet.

Kommer tillbaka och avslutar lektionen.

Thomas
a och s
coach

Matematik och naturkunskap

Hejsan!
Nu ligger alla planeringar, kursplaner och kriterier för mina matematikkurser samt naturkunskapskurser ute på respektive klass fronter sida. 
Ha en bra helg
Linda  

Klassråd - 09.09.2010 - Es08t

Ord.f: Veronika    Sekreterare: Sonne Lito

Frånvaro: John, Izadora, Achmed, Helen o Mimi.

§ Nöjet - Sök pengarna!

§ Låskort - Ann-Margret har vissa! Glöm ej att Alexandra har inte fått ett.

§ 3:orna städar lobbyn! VARNING TILL ALLA I LOBBYN - DISKA EFTER DIG, ANNARS!

§ ÖVRIGT: Axilum :)

Mötet Avslutat! Yes, Sir!

Klassråd - 02.09.2010 - Es08t

Ord.f: Mimi - Sekrt: Sonne

Frånvaro: John, Izadora, Ahmad, Rebecca o Ninni.

§ LÄGER!!! 1,2 och 3 oktober. Ta med sovsäck eller låna. John kör buss, Amelie kör bil.

§ Pantburkar - Är du rastlös och har långa håltimmar så tänk på geten och leta/samla pant. :)

§ Städschema - 3:orna tar hand om lobbyn.

§ Övrigt: Veronika och Amelie tar tag i matrådet. Rebecca tar tag i elevrådet.

Mötet avslutat.

ES09t

Hej alla goa och glada!

Vi har fått ett erbjudande om att spela barnteater i skummeslövs församlingshem lördagen den 25 vid tre tiden. Jag undrar om det är några i klassen som skulle kunna tänka sig att få ihop en grupp och välja en av gittan pjäserna och framföra den. Helgen är i syfte för kyrkan att samla in pengar till världens barn, men vi kan få en symbolisk summa till Dynamo som tack för vårt bidrag.

Om ni är intresserade så få tag i mig så fort ni kan i skolan eller på mobilen!
Hoppas att vi kan få ihop en grupp som har kvar minnet ifrån gittan-tiden!

Kramar från Emma!

Drop in i matematik

Hej!
Nu kör dropp in igång för er som behöver extra hjälp i matematik.
Alla elever som läser matematik på sture är välkomna till drop in.
Vi startar redan torsdagen den 16 september kl:08.10-09.30 + 16.00-17.00.

Därefter kommer tiderna att vara: 
Tisdagar kl:16.00-17.00 som startar den 21 september
Torsdagar kl:08.10-09.30 + 16.00-17.00.
Salen vi håller till i är K47a.
Hoppas att någon av dessa tider passar er.
Trevlig helg
Linda

Dynamos 4 ordningsregler

Nu har vi kommit fram till fyra stycken ordningsregler på dynamo!
Jag hoppas att vi alla kan skärpa oss och hålla reglerna.
1. Om man kommer försent och går in i bergman eller i ett klassrum ska man smyga in och sätta sig i kanten. Man kan meddela en kompis i klassen att man kommer försent så att någon vet.
2.  Informara läraren i tid om du ska iväg någonstans, t.ex halkkörning, uppkörning, tandläkaren eller sjukhuset.
3. Sök informationen. Kom inte till lektionen om du har varit borta eller sjuk och säg "det visste inte jag" kolla med någon i klassen vad du har missat.
4. Visa respekt! Gå inte över scenen i bergman om någon klass har lektion där.

Klassråd: ES10t

1. Mötet öppnas utav förra veckans ordförande, Bea.

2. Matilda utses till ordförande och Klara till sekreterare

3. Närvaro vid mötet: Alla i klassen förutom Danica. 

4. Vi diskuterar vårt tema till skolfotot, vad man ska vara och så vidare
- Vi pratar om skolvalet, att vi ska få mer information om det olika patierna.
- Städschemat, när vi ska städa och vilka och så vidare

5. Vi går igenom förra veckans möte

6. Vi röstar om vad som ska stå på vårt skolfoto och förslagen är: Vaudeaville, "vad du vill" och rena rama cirkus.
Röstningen slutade med att rena rama cirkusen vann ganska överlägset.

7. Arro och Ted föreslår att ha maskeradklassfest i nästa månad och dom utses därför som festfixare och Ted ska till nästa möte kolla upp vilket datum vi kan ha festen.

8. Mötet avslutas!

ES09t Klassråd 2/9-10

Närvarande var alla utom: Kevin, Mergim och Douglas-som var och filmade, Ludvig, Jasmine Svensson, Klara, Sara, Agnes och Jasmine Armstrong. Mimmi kom lite senare in på mötet.

- Förra mötet godkändes.
- Emma N blev utsedd till ordförande.
- Emma O blev utsedd till sekreterare.
- Inga biobiljetter eftersom vi inte lämnat in något förslag.
- Klassfoto tema, mkt prat (hemligt resultat)
- Sara-Klara tog upp att skåpen som vi har nu var små. Att man knappt får plats med både böcker, väska och jacka.
- Vi pratade lite kort om detta med att alla skulle få en varsin dator. Olika åsikter om vad som är positivt och negativt.
- Vi sjöng för Therese som avslutning på mötet.
- Mötet avslutades.

TEATER DYNAMO

TEATER DYNAMO <3

Susanne sa att vi skulle lägga in bilden på bloggen, denna avslutade våran presentation om kroppshållning.
Massa kramar Emma & Linnea

Städning igen

Hej
Det har skymtat förbi ett städschema på denna blogg som jag inte kan förstå. Det ända man kan utläsa är att åk 2 och 3 skall städa Bergman och Lobbyn men inte vilken klass som städar var och när.
Åk 2 städar denna vecka Bergmansalen. Åk 3 håller koll på Lobbyn.
//Maggan

Föräldramöte

Måndagen den 20 september kl 18.30 i Bergmansalen är det föräldramöte för samtliga årskurser på TeaterDynamo.
Meddela era föräldrar.

Alla undervisande pedagoger kommer att medverka. Vio kommer att informera om institutionen och om kommande verksamhetsår.
Hjärtligt välkomna!

TeamTeater


Kulturnatten 11/9!

Kulturnatten börjar på dagen... med en "invigning" av Clownerna "Snyting & Räkan" (Snyting spelas av mig, Ann-Margret)
Inte den officiella med den bästa invigningen, utanför Halmstads teater! Kom kl. 13.30 och var med, tag gärna med kompis i lämplig ålder mellan 2-96 år, man kan förstås vara både yngre & äldre.

Hälsningar Snyting & Räkan

Vardagsgenus

Hälsningar MagganEk

Kursplanering Ma A 3000,ES10t


Planering HT10

Vecka

Måndag

Fredag

Vecka 35

4 räknesätten stencil

Tallinje s 11-13

Vecka 36

Neg-tal(+,-,*,/) s 8-10 + 14-15 +18-20

Bråk s 22-23

Förkortning/Förlängning

s 24-25

Vecka 37

Bråk med samma och olika nämnare s 26-30

Multiplikation och division av bråk

s 31-33

Avrundning, Överslagsräkning, hastighet s 36-43

Vecka 38

Tio-potenser s 302-303

Prefix s 304-305

Repetition

s 45

Vecka 39

Repetition

stencil

ÖVA

Vecka 40

PROV

Genomgång av prov

Vecka 41

Vad är procent s 54-65

Förändringsfaktor s 66-72

Promille s 88-89

Vecka 42

Förändringsfaktorn ger procentsatsen m.m.

 s 73-78

Moms s 86-87 

Vecka 43

Hemuppgifter 2 s 92-93

PROV

 






































Lpf 94:

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna

 

utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer,

utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer,

utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet,

utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt,

utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet,

utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,

 

utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,

 

utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar,

fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas,

utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller.

Kursplanen:

Eleven skall

ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt

med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning

Efter av slutat kapitel skall du kunna.

  • Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 ,        3·(4+11)
  • Negativa tal:
    • Användnings områden
    • Jämförelse (olikhetstecken)
    • Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3 
  • Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
  • Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
  • Invertera ett bråk.
  • Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
  • Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
  • Definitioner och regler gällande potenser.
  • Grundpotenser och prefix.
  • Procenträkning
    • Procentuella förändringar
    • Förändringsfaktor
    • Promille.ppm

 

 

 

 

 

 

Kursplanering i Ma A A-E-boken, ES10t

 

Vecka

Måndag

Fredag

Vecka 35

4 räknesätten s 1-2

Flera räknesätt i samma uppgift s 3-6

Miniräknaren s6

Neg-tal(+,-,*,/) s 7-17

Vecka 36

Bråk s 18-20

Förkortning/Förlängning s 20-23

Bråk med samma och olika nämnare s 24-27

Vecka 37

Multiplikation/Division med bråk s 28-30

Praktisk bråkräkning s 30-33

 

Vecka 38

Potenser och dess regler s 35-39

Tio-potenser s 40-43

 Potenser med

miniräknare s 44-46

Prefix s 46-48

Vecka 39

Avrundning s 49-51

Värdesiffror s 52-55

Blandade uppgifter s 58-62 + Test 1 s 63-65

Vecka 40

PROV

Genomgång av prov

Vecka 41

Vad är procent s 66-69
Vi vet procentsatsen s 69-71

Förändringsfaktor s 71-74  Promille s 83-84

Vecka 42

Vi söker procenttalet s 75-77

Hur många procent mer?

s 78-79 

Vecka 43

Träna mera s 80-82

PROV

 



































Lpf 94:

Mål att sträva mot


Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna

 

utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer,

utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer,

utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet,

utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt,

utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet,

utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,

 

utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,

 

utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar,

fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas,

utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller.

Kursplanen:

Eleven skall

ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt

med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning

Efter av slutat kapitel skall du kunna.

  • Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 ,        3·(4+11)
  • Negativa tal:
    • Användnings områden
    • Jämförelse (olikhetstecken)
    • Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3 
  • Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
  • Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
  • Invertera ett bråk.
  • Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
  • Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
  • Definitioner och regler gällande potenser.
  • Grundpotenser och prefix.
  • Procenträkning
    • Procentuella förändringar
    • Förändringsfaktor
    • Promille.ppm

 

 

Kursplanering Ma B grundbok, ES09t/ES08t

Kursplanering  Ma B grundbok, ES09t/ES08t

 

Vecka

Avsnitt

 

Sidor

 

35

2.1

Funktioner

25-28 + 32-38

 

36

2.2

Mer om linjens lutning, rita linjer

Stencil

 

37

 

Räta linjens ekvation

39-48

 

38

2.3

Ekvationssystem, grafisk lösning

49-51

 

39

 

Substitutionsmetoden, additionsmetoden

52-56

 

40

2.4

Olikheter, symbolen f(x)

29-31 +57-59

 

41

 

Sammanfattning, repetition

60-65

 

42

Kap:2

Prov, funktioner och linjära modeller

 

 

43

 

Genomgång Statistikarbetet samt få reda på grupperna

 

 

45-48

Kap:5

Statistikarbete

134-148

 

49

1.1

Lämna in statistikarbetet + Enkla slumpförsök

9-15

 

50

1.2

Svåra slumpförsök

16-18+ stencil

 

03

Kap:1

Prov sannolikhet

 

 

04

3.1

Polynom, rep.potenser

67-73

 

05

3.2

Andragradsekvationer

74-79

 

06

 

Lösning av andragradsekvationer

80-87

 

07

3.4

Likheter, olikheter, grafritare

98-103

 

09

 

Repetition, sammanfattning

104-106

 

10

3.3

andragradsfunktioner

88-93

 

11

 

Kvadratiska modeller

94-97

 

 

12

 

Öva inför prov

108-109

 

13

Kap:3

Prov, algebra och icke-linjära modeller och andragradsfunktioner

 

 

14

4.1

Vinklar, yttervinklar-, randvinklar, medelpunktsvinklar

112-119

 

15

4.2

Likformighet, Pythagoras sats

120-127

 

16

 

Hemuppgifter

128

 

17

 

Blandade övningar 4

130

 

18

 

Arbeta utan räknare 4

131

 

19

 

Repetition

 

 

20

Kap:4

Prov, geometri

 

 

 

Matematik A, B, C eller mer

Hej allihop!

Ni som läser matematik A, B och C eller mer se hit. Gå in på följande  länk http://www.matteboken.se/
Denna länk är en bra sida, där ni kan gå in och se föreläsningar på video samt olika uppgifter.

Ni kan även gå in på http://www.youtube.com/ och sedan söka på t.ex. negativa tal och då kommer ni få flera video på personer som går i genom negativa tal.  

Lycka till

Linda

Kursplan för naturkunskap A

Kursplan för NK1201 - Naturkunskap A

 

 50 poäng

 

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

 

Eleven skall

kunna göra observationer och enkla experiment samt kunna analysera och tolka resultaten

 

ha kunskap om den naturvetenskapliga världsbildens framväxt samt universums och jordens historia

 

kunna förstå skillnaden mellan påståenden grundade på fakta och värderande ståndpunkter inom naturvetenskapen, t.ex. när det gäller människans strålningsmiljö

 

ha fördjupat sin kunskap om ekosystems struktur och dynamik samt betydelsen av biologisk mångfald

 

ha kunskap om energiomvandlingar och energiformer samt begreppet energikvalitet

 

kunna beskriva naturliga kretslopp och av människan skapade materia- och energiflöden samt ha förståelse av termodynamikens lagar

 

kunna beskriva miljöproblem utifrån studieinriktning och aktivt delta i diskussioner om möjligheten att påverka utvecklingen

 

ha kunskaper om livsstilens betydelse för miljön och en hållbar ekologisk utveckling.

 

Betygskriterier

 

Kriterier för betyget Godkänt

 

Eleven utför med viss handledning experimentella och praktiska moment.

Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.

Eleven beskriver ekologiska fakta och begrepp samt redogör för resultat av några störningar i ekosystem.

Eleven diskuterar begreppen energi, energiomvandlingar och energiflöden.

Eleven ger exempel på globala och regionala miljöproblem och beskriver lokala miljöproblem till följd av vardaglig och yrkesmässig verksamhet.

Eleven diskuterar frågor som rör återanvändning och långsiktig resursanvändning.

 

Kriterier för betyget Väl godkänt

 

Eleven arbetar aktivt i undervisningens experimentella och praktiska moment.

Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.

Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i energi-, miljö- och resursfrågor.

 

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

 

Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.

Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.

 

Kursplan och kriterier för matematik B

Kursplan för MA1202 - Matematik B

50 poäng

 

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

 

  • Eleven skall kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för tillämpningar och vald studieinriktning med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurser

 

  • kunna förklara, bevisa och vid problemlösning använda några viktiga satser från klassisk geometri

 

  • kunna beräkna sannolikheter vid enkla slumpförsök och slumpförsök i flera steg samt kunna uppskatta sannolikheter genom att studera relativa frekvenser

 

  • med omdöme använda olika lägesmått för statistiska material och kunna förklara skillnaden mellan dem samt känna till och tolka några spridningsmått

 

  • kunna planera, genomföra och rapportera en statistisk undersökning och i detta sammanhang kunna diskutera olika typer av fel samt värdera resultatet

 

  • kunna tolka, förenkla och omforma uttryck av andra graden samt lösa andragradsekvationer och tillämpa kunskaperna vid problemlösning

 

  • kunna arbeta med räta linjens ekvation i olika former samt lösa linjära olikheter och ekvationssystem med grafiska och algebraiska metoder

 

  • kunna förklara vad som kännetecknar en funktion samt kunna ställa upp, tolka och använda några icke-linjära funktioner som modeller för verkliga förlopp och i samband därmed kunna arbeta både med och utan dator och grafritande hjälpmedel.

 

  

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

 

  • Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder och tillvägagångssätt för att formulera och lösa problem i ett steg.

  • Eleven genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner samt utför beräkningar på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.

  • Eleven skiljer gissningar och antaganden från givna fakta och härledningar eller bevis.

 

Kriterier för betyget Väl godkänt

 

  • Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder, modeller och tillvägagångssätt för att formulera och lösa olika typer av problem.

  • Eleven deltar i och genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven gör matematiska tolkningar av situationer eller händelser samt genomför och redovisar sitt arbete med logiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner på sådant sätt att det är lätt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven visar säkerhet beträffande beräkningar och lösning av olika typer av problem och använder sina kunskaper från olika delområden av matematiken.

  • Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.

 

 Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

 

  • Eleven formulerar och utvecklar problem, väljer generella metoder och modeller vid problemlösning samt redovisar en klar tankegång med korrekt matematiskt språk.

  • Eleven analyserar och tolkar resultat från olika typer av matematisk problemlösning och matematiska resonemang.

  • Eleven deltar i matematiska samtal och genomför såväl muntligt som skriftligt matematiska bevis.

  • Eleven värderar och jämför olika metoder, drar slutsatser från olika typer av matematiska problem och lösningar samt bedömer slutsatsernas rimlighet och giltighet.

  • Eleven redogör för något av det inflytande matematiken har och har haft för utvecklingen av vårt arbets- och samhällsliv samt för vår kultur.

 

Kursplan och kriterier för matematik A

Kursplan för MA1201 - Matematik A

100 poäng

 
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall

  • kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för vardagsliv och vald studieinriktning

 

  • ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning

 

  • ha fördjupat kunskaperna om geometriska begrepp och kunna tillämpa dem i vardagssituationer och i studieinriktningens övriga ämnen vara så förtrogen med grundläggande geometriska satser och resonemang att hon eller han förstår och kan använda begreppen och tankegångarna vid problemlösning

 

  • kunna tolka, kritiskt granska och med omdöme åskådliggöra statistiska data samt kunna tolka och använda vanligt förekommande lägesmått

 

  • kunna tolka och hantera algebraiska uttryck, formler och funktioner som krävs för problemlösning i vardagslivet och i studieinriktningens övriga ämnen

 

  • kunna ställa upp och tolka linjära ekvationer och enkla potensekvationer samt lösa dem med för problemsituationen lämplig metod och med lämpliga hjälpmedel

 

  • kunna ställa upp, tolka, använda och åskådliggöra linjära funktioner och enkla exponentialfunktioner som modeller för verkliga förlopp inom privatekonomi och i samhälle

 

  • ha vana att vid problemlösning använda dator och grafritande räknare för att utföra beräkningar och åskådliggöra grafer och diagram

 

  • känna till hur matematiken påverkar vår kultur när det gäller till exempel arkitektur, formgivning, musik eller konst samt hur matematikens modeller kan beskriva förlopp och former i naturen.

 

 

 

 

 

Betygskriterier

 

Kriterier för betyget Godkänt

 

  • Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder och tillvägagångssätt för att formulera och lösa problem i ett steg.

  • Eleven genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner samt utför beräkningar på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.

  • Eleven skiljer gissningar och antaganden från givna fakta och härledningar eller bevis.

 

Kriterier för betyget Väl godkänt

 

  • Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder, modeller och tillvägagångssätt för att formulera och lösa olika typer av problem.

  • Eleven deltar i och genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven gör matematiska tolkningar av situationer eller händelser samt genomför och redovisar sitt arbete med logiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner på sådant sätt att det är lätt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck såväl muntligt som skriftligt.

  • Eleven visar säkerhet beträffande beräkningar och lösning av olika typer av problem och använder sina kunskaper från olika delområden av matematiken.

  • Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.

 

 

 

 

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

 

  • Eleven formulerar och utvecklar problem, väljer generella metoder och modeller vid problemlösning samt redovisar en klar tankegång med korrekt matematiskt språk.

  • Eleven analyserar och tolkar resultat från olika typer av matematisk problemlösning och matematiska resonemang.

  • Eleven deltar i matematiska samtal och genomför såväl muntligt som skriftligt matematiska bevis.

  • Eleven värderar och jämför olika metoder, drar slutsatser från olika typer av matematiska problem och lösningar samt bedömer slutsatsernas rimlighet och giltighet.

  • Eleven redogör för något av det inflytande matematiken har och har haft för utvecklingen av vårt arbets- och samhällsliv samt för vår kultur.

 

Matematikplanering samt kursplaner i Ma A för ES10t

Lightboken

Planering HT10 



Vecka

Måndag

Fredag

Vecka 35

4 räknesätten s 1-2

Flera räknesätt s 3-5

Tallinje s 7

Miniräknaren s8-11

Vecka 36

Neg-tal(+,-,*,/) s 16-26

Bråk s 51-54

Förkortning/Förlängning s 55-58

Vecka 37

Bråk med samma och olika nämnare s 59-63

Multiplikation av bråk s 64

Praktisk bråkräkning s 65-66

Potenser och dess regler s 39

Vecka 38

Tio-potenser s 40-44

Prefix s 45

Repetition

s 13-14 + s 28-29

Vecka 39

Repetition

s 15 +  s 30

ÖVA

Vecka 40

PROV

Genomgång av prov

Vecka 41

Vad är procent s 72-73
Vi vet procentsatsen s 79-83

Förändringsfaktor s 71 i A-E

Promille s 84-85

Vecka 42

Vi söker procentsatsen/talet s 74-79

Hur många procent mer? s 78 i A-E 

Vecka 43

Träna mera s 80 i A-E

PROV

 

 

 

 

 





















Lpf 94:

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna

 

utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer,

    utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer,

utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet,

utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt,

utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet,

utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,

 

utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,

 

utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar,

fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas,

utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller.

Kursplanen:

Eleven skall

ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt

med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning

Efter av slutat kapitel skall du kunna.

  • Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 ,        3·(4+11)
  • Negativa tal:
    • Användnings områden
    • Jämförelse (olikhetstecken)
    • Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3 
  • Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
  • Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
  • Invertera ett bråk.
  • Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
  • Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
  • Definitioner och regler gällande potenser.
  • Grundpotenser och prefix.
  • Procenträkning
    • Procentuella förändringar
    • Förändringsfaktor
    • Promille.ppm

 

Kursplanering, Ma B 3000 för ES09t/ES08t

Kursplanering, Ma B 3000, ES09t/ES08t

Vecka

Avsnitt

 

Sidor

 

35

2.1

Funktioner

36-42

 

36

2.2

Mer om linjens lutning, rita linjer

Stencil

 

37

 

Räta linjens ekvation

43-50

 

38

2.3

Ekvationssystem, grafisk lösning

54-55

 

39

 

Substitutionsmetoden, additionsmetoden

56-62

 

40

2.4

Olikheter, symbolen f(x)

30-35 + 63-66

 

41

 

Sammanfattning, repetition

68-74

 

42

 

Genomgång Statistik samt få reda på grupperna till statistikarbetet + öva till prov

stencil

 

43

Kap:2

Prov, funktioner och linjära modeller

 

 

45-48

Kap:5

Statistikarbete

165-185 + 200-204

 

49

1.1

Lämna in arbetet + enkla slumpförsök

7-13

 

50

1.2

Svåra slumpförsök

14-19

 

03

Kap:1

Prov sannolikhet

 

 

04

3.1

Polynom, rep.potenser

77-86

 

05

3.3

Andragradsekvationer

94-99

 

06

 

Lösning av andragradsekvationer

101-107

 

07

3.4

Likheter, olikheter, grafritare

108-115

 

09

 

Repetition, sammanfattning

116-124

 

10

3.2

andragradsfunktioner

87-91

 

11

 

Kvadratiska modeller

92-93

 

 

12

 

Öva inför prov

 

 

13

Kap:3

Prov, algebra och icke-linjära modeller och andragradsfunktioner

 

 

14

4.1

Vinklar, yttervinklar-, randvinklar, medelpunktsvinklar

127-133

 

15

4.2

Likformighet, Pythagoras sats

134-139

 

16

 

Några satser

140-145

 

17

4.3

Problem, bevis, koordinatgeometri

146-152

 

18

 

Repetition

127-131

 

19

 

Repetition

 

 

20

Kap:4

Prov, geometri

 

 

Kursplanering, Ma B-Light för ES09t/08t

Kursplanering, Ma B light, ES09t/ES08t

Vecka

Kapitel

 

Sidor

Klar

35

 

Koordinater, funktioner och grafer, linjens lutning

 

 

lutning

66-75

 

36

 

Mer om linjens lutning, rita linjer

76-83

 

37

 

Rita linjer, bestäm linjens ekvation

80-86

 

38

 

Bestäm linjens ekvation., mer om räta linjen,

Proportionalitet, ekvationssystem.

 

84-91

92-95

 

39

 

Algebraisklösning (hela klassen på onsdag)

96-99

 

40

 

Skrivsätt f(x), olikheter

100-101

16-18

41

 

Sammanfattning, repetition

108-116

 

42

Kap:4

Genomgång Statistikarbetet samt få reda på grupperna till statistikarbetet +öva till provet

stencil

 

43

Kap:3

Prov, funktioner och linjära modeller

 

 

45-48

Kap:4

Statistikarbete

133-147

 

49

 

Lämna in arbetet + Enkla slumpförsök

117-125

 

50

 

Svåra slumpförsök

126-132

 

03

Kap:4

Prov sannolikhet

 

 

04

 

Polynom, rep.potenser

1-15

100-101

05

 

Andragradsekvationer

19-30

 

06

 

Lösning av andragradsekvationer

34-38

 

07

 

Likheter, olikheter, grafritare

105-107

 

09

 

Repetition, sammanfattning

108-116

 

10

 

andragradsfunktioner

102-104

 

11

 

Öva inför prov

39-45

 

 

 

12

 

Öva inför prov

39-45

 

13

Kap:1

Prov, algebra och icke-linjära modeller och andragradsfunktioner

 

 

14

 

Vinklar, yttervinklar-, randvinklar, medelpunktsvinklar

46-54

159-163

15

 

Likformighet, Pythagoras sats

55-59

31-33

16

 

Repetition

60-65

 

17

 

Stenciler

Stencil

 

18

 

Repetition

Stencil

 

19

 

Repetition

Stencil

 

20

Kap:2

Prov, geometri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tja.

Denna, enligt mig, konstiga tröja hittade jag på HM. Jag vet att det är andra som också har sett den och som på samma sett som mig, reagerat väldigt starkt. Maggan Ek sade till mig "lägg upp lite jävra bilder så att bloggen blir lite roligare". Jag höll med, men tycker det är tråkigt att bilden ska få se ut på detta vis. Bilden som jag lagt upp är en bild på en tröja med trycket "GIRL LOVES BOY".
Norm? Ja.
Idiotisk text? Svar ja där med.
Varför har man en sådan text? För att man har dålig fantasi och försöka följa normen.
I alla fall är det inte så att människan är hetrosexuell. Varför då skriva ett sånt dåligt påstående som "GIRL LOVES BOY" på en t-shirt?
Jag kan tänka mig att denna tröjan inte går hem hos homosexuella tjejer eller killar. Upprörd... Jag blir upprörd... Man ska få vara precis som man vill, känna precis som man vill och älska precis vad/vem man vill.

Jag säger bara en sak, eller tre!
Girl loves WHO THE F*CK SHE WANT.
Boy love WHO THE F*CK HE WANT!

Och en sak till... TA ALLA MED STORM, FÖLJ INGEN NORM!

Hm, inte i alla fall... Right?

/ Your man, Kevin.

Klassråd ES10t 2/9

  • Mötet öppnas
  • Bea väljs till ordförande, Maria väljs till sekreterare
  • Frånvaro: Danica
  • Förra mötets protokoll godkänns
  • Frågor och rapporter:

1. Vi röstar om vilket tema vi ska ha på skolfotot. Cirkus och uteliggare läggs till förra veckans förslag som var skurkar och brats. Majoriteten röstar för cirkus och det fastslås. Förslag på utklädnad och slogan funderar vi på till nästa möte.

2. Elevrepresentanter till de olika råden väljs. Såhär röstar och bestämmer vi:

Elevrådsrepresentant: Bea
Supliang: Mattias

Matrådsrepresentant: Arro
Supliang: Matilda

Skol IF-representant: Matilda
Supliang: Mattias

3. Vi diskuterar namnförslag till "På G" och bestämmer oss för att vårt bidrag till namntävlingen blir "Vi kan också" (VKO).

4. Lärarna säger att våra skåp håller på att fixas vilket låter bra.

5. Ett förslag om att ha "Vi rockar" som slogan och ha med rockringar på skolfotot tas upp. Vi diskuterar detta mer vid nästa möte.

  • Mötet avslutas




Klassråd ES10t 26/8

  • Mötet öppnades.
  • Till ordförande valdes Danica och sekreterare valdes Jag (mattias).
  • Vi pratade om temat till vårt skolfoto, och vi kom fram till två förslag, skurkar och brats och beslut togs ej.
  • Beslut togs också om att vänta med val av representanter till de olika råden.
  • Vi pratade även också om namntävlingen till "på G" och vi bestämde att alla skulle fundera tills nästa vecka.

Puss & Kram Bjuvstam



På G?

Hejsan!
Tänkte bara påminna om tävlingen på g.
Om vi skulle byta namn får vi komma fram till något snart!.

Och om någon hade förslag på tema till klassfotot, gå och säg det till Mattias!.

Kram Dani.

RSS 2.0