Nationalstaternas bildande - Europas framväxt

Tack för idag!
Nedan följer ett sammandrag av dagens föreläsning. Här finns möjlighet att fördjupa sina kunskaper. Vi kommer att arbeta vidare i alla klasserna men för den som vill ha förkunskap och sammanhang finns möjligheten att börja botanisera redan nu.
Kommentera och kompletera gärna listan.
Tillsammans tänker vi bäst.
//Maggan
Napoleon Bonaparte
Frankrike börjar gå mot parlamentarism.
Tyskland från feodalsamhälle till nationalstat.
Italien från ett lapptäcke av områden ägda av Frankrike, Vatikanstaten m.fl till ett land
Bakunin,
Ohojsan en ändring! :D

Utvecklingssamtal åk 2
Följande gäller:
Onsdagen 13/10-10 | |||||
Susanne | Thomas | Ann-Margret | |||
15.00-15.30 | Christopher | Jasmine A | Mathilda | ||
15.30-16.00 | Nelly | Benjamin | Mergim | ||
16.00-16.30 | Malin | Miranda | Saga | ||
16.40-17.10 | Sara | Clara | Therese | ||
17.10-17.40 | Melinda | Linnea | Jasmine Arm | ||
Onsdagen 20/10-10
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utvecklingssamtal åk 3
Detta kommer att bestämmas under lägret i helgen som kommer.
Maggan
Utvecklingssamtal åk 1
Samtalen för åk 1 kommer att ske efter höstlovet. Vi återkommer med tider.
Thomas, Ann-Margret och Susanne
Läger åk 3
Kongo, Europas framväxt och Genus
Tisdag 28/9
9.00-12.00 i Bergmansskalen
Om Kongo och vad har du i din mobiltelefon?
Peter berättar
Onsdag 29/9
9.30-16.00 i Bergmanssalen
Om Europas framväxt, nationalstaternas bildande
Mats Wirack berättar
Torsdag 30/9
10.00-12.00 i Bergmanssalen (föreläsning)
13.-16.00 i Bergmanssalen (workshop)
Om genus-och kvinnohistoria
Ida Jarlgren berättar och håller i workshop
Kom i tid!
Riktig Gravidbalett
För er teater tvåor i ES09t som kan tycka detta är lite roligt.
Kram från Emma O.
Ändrad sal för ES 10t Fredag
På fredag morgon på matematiken bytar vi sal till K14.
Trevlig helg
Linda
Klassråd v.38 23/9
Ordförande: Arynee
Sekreterare: Kerstin
Fråvarande:Pearly, Ninni, Hampus, Beatrice och Frida.
- Det kom ett förslag från Matilda om att skaffa en 'Klassråd' pärm.
- Om man vill filma/ta kort på teaterlektionerna säger man till, och säger sedan vart de hamnar, ex Facebook etc.
- Tas upp om inloggningsuppgifter till 'Skola 24', Susanne berättar att det blivit något fel innan men ska nu försöka få ut papper om det.
- Ett till förslag från Mattias, om att vi skulle kunna börja samla pengar redan nu i 1:an till möjligtvis en resa utomlands...
- Vi tar upp om låskorten igen men det visar sig att det kommer att dröja för Susanne vill ha mer förtroende för oss.
- Inga fler saker tas upp, mötet avslutas.
// Kram Kerstin
Klassråd 23/9-10
Frånvarande: Izadora, John, Helen, Zara
Ordförande: Eric Olsson
Sekreterare: Veronika Pedersen
Dagens punkter:
* Bilar till lägret: Amelie har fixat bil till lägret, plus att vi ska låna en minibuss. Alla åker i samlad trupp hem till Maggan och Peter i Ysby. Samling i lobbyn klockan 16.55 för att sedan åka vidare klockan 17.00. Glöm ej packning och en tia till bensin.
* Klassfoto: Texten till klassfotot blev , "let us tell you about the birds and the bees". Och fotot ska innehålla p-piller hattar, blommor, bin, ja en mix från hela sex nummer om sex föreställningen. Och nu efter att vi har tagit fotot kan vi ju säga att det blev bra ;)
*Kanelbulletävling: den 4 Oktober är det kanelbulletävling. Vinsten är 1000:- på skånskan. Några i klassen ska dit och mumsa i sig. Lycka till säger vi till de :D
* Rebeccas fest: Bussarna till Rebeccas fest på lördag går klockan 19.02 från Österskans och hem klockan 03.07, resten e upp till dig :)
// Måste bara tillägga att detta är första gången jag gör ett inlägg på mina två år på teater :D. Bättre sent än aldrig ;)
Sturelöpet
Thomas
Kongo, Europa och genus
Tisdag 28/9
9.00-12.00 i Bergmansskalen
Om Kongo och vad har du i din mobiltelefon?
Peter berättar
Onsdag 29/9
9.30-16.00 i Bergmanssalen
Om Europas framväxt, nationalstaternas bildande
Mats Wirack berättar
Torsdag 30/9
10.00-12.00 i Bergmanssalen (föreläsning)
13.-16.00 i Bergmanssalen (workshop)
Om genus-och kvinnohistoria
Ida Jarlgren berättar och håller i workshop
Kom i tid!
Fotografering =D

Franska steg 3.
Onsdag 22/9 åk 2 grupp D
Thomas
Detta är Ett super bra spel för dig som vill lära dig lite mer om riksdagen
Betygskriterier och planering samhällskunskap
Betygskriterier och planering samhällskunskap
Sveriges demokratiska statskick.
V. 37 övningsprov
V. 38 Prov
G
Eleven redogör för det politiska systemets funktion samt hur politiska beslut kan påverkas på lokal, regional, nationell.
VG
G + Eleven diskuterar och reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut nationellt.
MVG
G+VG+ Eleven diskuterar och reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut nationellt.
Samhällsutveckling dåtid, framtid, politiskt och socialt.
V 39 – Föredrag
V 40 – Skriftlig reflektion + prov.
G
Eleven beskriver samhällsfrågor ur historiska och nutida perspektiv samt anger orsaker och konsekvenser till dessa.
VG
G + Eleven analyserar och värderar samhällsfrågor ur olika perspektiv.
MVG
G + VG + Eleven drar slutsatser och föreslår lösningar på olika samhällsfrågor.
EU
V. 41
Föreläsning informationsteknikens utveckling på demokratiska processer (wikileak, e-demokrati, twitter från Iran etc). Lena Hellsten
V. 42
Hur fungerar EU – Prov
G
Eleven redogör för det politiska systemets funktion på EU och internationell nivå.
VG
G + Eleven diskuterar, reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut inom EU och internationellt.
MVG
G + VG + Eleven analyserar och drar slutsatser kring hur politiska system på EU och internationell nivå påverkar vår vardag.
Hur kan vi påverka?
V42 & 43
Prov V. 43 (detta innefattar även Lenas föreläsning)
G
Eleven söker, väljer ut och ställer samman fakta från olika källor.
Eleven redogör för och exemplifierar hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället.
VG
Eleven värderar olika källor samt använder någon samhällsvetenskaplig metod.
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv.
MVG
Eleven arbetar med olika typer av material, bedömer tillförlitligheten hos olika källor samt visar i sitt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar.
Eleven analyserar hur olika samhällsförhållanden påverkar och förklarar människors livsvillkor.
Skulle vi inte hinna måste vi ta någon dag efter lovet. Då kommer vi också att ha en samlande skrivning för hela Samhällskunskap A förutom rättsystemet som Thomas har hand om.
Vardagsgenus
Får det lov att vara en flick eller pojksparkcykel?!

/Petra
Analysuppgift åk 3
Nedan följer de frågor du skall besvara för att göra en analys. Tänk över dessa så kan vi diskutera och reda ut på tisdag. Sedan kan du vara redo att skrida till verket. Maggan
Analysera pjäsen Fröken Julie av August Strindberg och lämna in denna skriftligt.
Analysuppgiften består av olika bitar.
Karaktärsanalys:
Vilka krafter agerar i stycket?
Vilken är huvudkonflikten?
Vilken funktion har krafterna, karaktärerna?
Vilken roll spelar de olika karaktärerna för varandra i dramat? Vem är vem?
Namnge dem utifrån deras funktion i stycket.(protagonist, antagonist, drivande karaktär, motkraft skurk, hjälte etc.)
Innehållsanalys:
Vad vill pjäsen säga?
Hur understryker dramaturgin detta?
Hur understryker karaktärerna och deras roller, funktioner detta?
Dramaturgianalys :
Vilken är huvudkonflikten?
I vilken ordning sker saker? Vad betyder det?
Varför har dramatikern valt den formen, strukturen?
finns det vändpunkter som understryker innehållet?
Betygskriterier för textarbete.
G
Du lämnar in din skriftliga analys som innehåller karaktärsanalysen där du klart besvarat frågorna.
VG
Du lämnar din skriftliga analys som innehäller Karaktärsanalys och Innehållsanalys där du klart besvarat frågorna.
MVG
Du lämnar in en skriftlig analys som innehåller alla delarna där du tydligt besvara frågor och redogör för samband i löpande text. Du reflekterar över tolkningen Alf Sjöberg gjort i sin filmatisering.
Hej
Klassråd ES10t, 16/9 - 10
§2 Ted väljs till ordförande och Anna till sekreterare
§3 Frånvarande: Ninni, Hanna, Maria, Matilda och Pearly
§4 Förra mötets protokoll genomläses och godkänns
§5 Frågor och rapporter:
- Ted tar upp klassfesten som det diskuterades kring vid förra mötet och säger att han inte kan fixa lokalen. Klara föreslår klassfest på loge hemma hos henne istället. Mattias föreslår att vi kan samla ihop pengar så länge, så vi har det om hyrning av lokal blir aktuellt. Klassen diskuterar lite fler olika lokalalternativ och det bestäms att de personer som känner till diverse lokaler ska kolla upp kostnader för dessa till nästa möte.
- Påminnelse om skolfoto nästa fredag 24/9. Erica och Bea ska kolla upp om man kan låna ansiktssmink från ES-konst och erbjuder sig även att sminka när det är dags för fotot. Vi diskuterar lån av kläder och inköpsställen där man kan inhandla grejer till fotot.
- Frida undrar om man får ta med t ex pojkvän till någon lektion, om denne slutar tidigt eller liknande. Flera personer instämmer i frågan. Klassen diskuterar runt detta och kommer fram till att det är okej, så länge pojk-/flickvännen/kompisen inte stör lektionen. Vi håller med varandra om att om man t ex har teaterlektion så är det bara bra att få lite publik!
- Klagomål på att skolsköterskorna inte alltid är här kommer upp från flera håll, samt att bemötandet av skolans personal kunde förbättras, när man är sjuk och måste få vård snabbt. Susanne inflikar med att skolsköterskorna inte alltid kan rå för att de inte är på skolan, t ex om de själva är sjuka etc., och säger att det är sådant man får räkna med.
- Arro tar upp insamling av pengar till ev. klassresa/klassresor i framtiden. Mattias föreslår skidresa vilket framkallar delade åsikter. Klassen enas om att börja samla pengar, alla ska fundera ut förslag på hur man kan göra det, till nästa vecka.
- Låskortsfrågan tas upp och diskuteras kring, men får inget mer konkret svar än att vi får vänta och se. Även lobbyn diskuteras, om dörren ska få vara öppen eller inte när man befinner sig där. Klassen kommer inte fram till någon konkret lösning på problemet.
§7 Mötet avslutas
Adios amigos!
//Sekreteraren
Matematik A och B
För att få in kunskapen behöver man även räkna hemma. Gärna samma dag då man har allting färskt. Det var någon elev som frågade mig om man fick räkna hemma. Självklart får ni göra det, det är meningen. Skulle det vara så att man fastnar på något eller några tal kan ni alltid höra av er till mig så hjälper jag er.
Min adress är [email protected]. Ni har även möjlighet att gå på drop in.
Linda
Drop in för alla mattekurser
En liten påminnelse. Glöm inte att ni har möjlighet att få extra hjälp i matematik på följande dagar:
Tisdagar kl: 16.00-17.00
Torsdagar kl: 08.10-09.30
Torsdagar kl: 16.00-17.00
Linda
WE MAKE HEROES

Obs, schemaändring åk 3
10.30-12.00 har ni röst och rörelse i dramasalen. Lektionen är flyttad från eftermiddagen.
Den 29/9 är det dock temadag: Europas framväxt
Därför blir det första gången 6/10.
Thomas
eran ödmjuke r o r coach
"Grannens bastu har blåst omkull men våran står och lutar..."
Arbetsmiljö åk 3
Tisdag 21/9
14.30-15.00
Skriver ni G-prov på följande:
Beskriv följande ord:
Diskriminering
Trakasserier
Kränkningar
Beskriv de sju diskrimineringsgrunderna som finns i diskrimineringslagen. Vad de heter och vad de betyder.
Onsdag 22/9
VG-MVG uppgifter muntligt. Det kommer då handla om att beskriva hur man anmäler diskriminering och samt vad utredningsskyldighet innebär för arbetsgivaren. För MVG så ska du redogöra för ett förebyggande arbete med diskriminering, trakasserier och kränkningar.
10.30-10.55 Veronika, Rebecka, Ninni och Alex
11.00-11.25 Amelie, Lydia, Mimi och Ahmad
11.30-11.55 Eric, Sonne, Linnea och Izadora
Både tillfällena möts vi i dramasalen.
Thomas
eran ödmjuke arbetsmiljöcoach
Obs! Ny schematid för åk 2.
Thomas
eran ödmjuke samhällkunskapscoach
Samhällskunskap åk 2- diskrimineringslagen
Nästa onsdag 22/9 är det följande tider som gäller.
12.15-12.45
Skriver ni G-prov på följande:
Beskriv följande ord:
Diskriminering
Trakasserier
Kränkningar
Beskriv de sju diskrimineringsgrunderna som finns i diskrimineringslagen. Vad de heter och vad de betyder.
Sedan följer VG-MVG uppgifter muntligt. Det kommer då handla om att beskriva hur man anmäler diskriminering och samt vad utredningsskyldighet innebär för arbetsgivaren. För MVG så ska du redogöra för ett förebyggande arbete med diskriminering, trakasserier och kränkningar.
12.45-13.05 Melinda, Emma N, Therese och Erika
13.10-13.30 Emma O, Linnea, Mimmi och Miranda
13.35-13.55 Jesper, Christoffer, Martin och Saga
14.00-14.20 Malin, Jasmine Arm, Tove och Sara
14.25-14.45 Mathilda, Wynja, Clara och Ida
14.30-14.50 Douglas, Ludvig och Benjamin
14.55-15.15 Mergim, Kevin och Jasmine A
Observera de senare tiderna från 14.25, jag skrev 14.35 på tavlan men ovanstående tider gäller.
Thomas
eran ödmjuke samhällkunskapscoach
Miljöpartiet!

Politiska Bilder.







Samhälle på torsdag åk 2

Åk 3 Röst och rörelse
15.00-15.30 går ni och röstar på bibblan.
Thomas
r o r coach
Arbetsmiljö och Samhällskunskap- åk2 och 3
13.00-13.30 går jag med åk2 för att rösta i Skolvalet.
Kommer tillbaka och avslutar lektionen.
Thomas
a och s
coach
Matematik och naturkunskap
Nu ligger alla planeringar, kursplaner och kriterier för mina matematikkurser samt naturkunskapskurser ute på respektive klass fronter sida.
Ha en bra helg
Linda
Klassråd - 09.09.2010 - Es08t
Ord.f: Veronika Sekreterare: Sonne Lito
Frånvaro: John, Izadora, Achmed, Helen o Mimi.
§ Nöjet - Sök pengarna!
§ Låskort - Ann-Margret har vissa! Glöm ej att Alexandra har inte fått ett.
§ 3:orna städar lobbyn! VARNING TILL ALLA I LOBBYN - DISKA EFTER DIG, ANNARS!
§ ÖVRIGT: Axilum :)
Mötet Avslutat! Yes, Sir!
Klassråd - 02.09.2010 - Es08t
Frånvaro: John, Izadora, Ahmad, Rebecca o Ninni.
§ LÄGER!!! 1,2 och 3 oktober. Ta med sovsäck eller låna. John kör buss, Amelie kör bil.
§ Pantburkar - Är du rastlös och har långa håltimmar så tänk på geten och leta/samla pant. :)
§ Städschema - 3:orna tar hand om lobbyn.
§ Övrigt: Veronika och Amelie tar tag i matrådet. Rebecca tar tag i elevrådet.
Mötet avslutat.
ES09t
Vi har fått ett erbjudande om att spela barnteater i skummeslövs församlingshem lördagen den 25 vid tre tiden. Jag undrar om det är några i klassen som skulle kunna tänka sig att få ihop en grupp och välja en av gittan pjäserna och framföra den. Helgen är i syfte för kyrkan att samla in pengar till världens barn, men vi kan få en symbolisk summa till Dynamo som tack för vårt bidrag.
Om ni är intresserade så få tag i mig så fort ni kan i skolan eller på mobilen!
Hoppas att vi kan få ihop en grupp som har kvar minnet ifrån gittan-tiden!
Kramar från Emma!
Drop in i matematik
Nu kör dropp in igång för er som behöver extra hjälp i matematik.
Alla elever som läser matematik på sture är välkomna till drop in.
Vi startar redan torsdagen den 16 september kl:08.10-09.30 + 16.00-17.00.
Därefter kommer tiderna att vara:
Tisdagar kl:16.00-17.00 som startar den 21 september
Torsdagar kl:08.10-09.30 + 16.00-17.00.
Salen vi håller till i är K47a.
Hoppas att någon av dessa tider passar er.
Trevlig helg
Linda
Dynamos 4 ordningsregler
Klassråd: ES10t
1. Mötet öppnas utav förra veckans ordförande, Bea.
2. Matilda utses till ordförande och Klara till sekreterare
3. Närvaro vid mötet: Alla i klassen förutom Danica.
4. Vi diskuterar vårt tema till skolfotot, vad man ska vara och så vidare
- Vi pratar om skolvalet, att vi ska få mer information om det olika patierna.
- Städschemat, när vi ska städa och vilka och så vidare
5. Vi går igenom förra veckans möte
6. Vi röstar om vad som ska stå på vårt skolfoto och förslagen är: Vaudeaville, "vad du vill" och rena rama cirkus.
Röstningen slutade med att rena rama cirkusen vann ganska överlägset.
7. Arro och Ted föreslår att ha maskeradklassfest i nästa månad och dom utses därför som festfixare och Ted ska till nästa möte kolla upp vilket datum vi kan ha festen.
8. Mötet avslutas!
ES09t Klassråd 2/9-10
- Förra mötet godkändes.
- Emma N blev utsedd till ordförande.
- Emma O blev utsedd till sekreterare.
- Inga biobiljetter eftersom vi inte lämnat in något förslag.
- Klassfoto tema, mkt prat (hemligt resultat)
- Sara-Klara tog upp att skåpen som vi har nu var små. Att man knappt får plats med både böcker, väska och jacka.
- Vi pratade lite kort om detta med att alla skulle få en varsin dator. Olika åsikter om vad som är positivt och negativt.
- Vi sjöng för Therese som avslutning på mötet.
- Mötet avslutades.
TEATER DYNAMO

Städning igen
Föräldramöte
Meddela era föräldrar.
Alla undervisande pedagoger kommer att medverka. Vio kommer att informera om institutionen och om kommande verksamhetsår.
Hjärtligt välkomna!
TeamTeater
Kulturnatten 11/9!
Inte den officiella med den bästa invigningen, utanför Halmstads teater! Kom kl. 13.30 och var med, tag gärna med kompis i lämplig ålder mellan 2-96 år, man kan förstås vara både yngre & äldre.
Hälsningar Snyting & Räkan

Vardagsgenus

Kursplanering Ma A 3000,ES10t
Planering HT10
Vecka |
Måndag |
Fredag |
Vecka 35 |
4 räknesätten stencil |
Tallinje s 11-13 |
Vecka 36 |
Neg-tal(+,-,*,/) s 8-10 + 14-15 +18-20 |
Bråk s 22-23 Förkortning/Förlängning s 24-25 |
Vecka 37 |
Bråk med samma och olika nämnare s 26-30 Multiplikation och division av bråk s 31-33 |
Avrundning, Överslagsräkning, hastighet s 36-43 |
Vecka 38 |
Tio-potenser s 302-303 Prefix s 304-305 |
Repetition s 45 |
Vecka 39 |
Repetition stencil |
ÖVA |
Vecka 40 |
PROV |
Genomgång av prov |
Vecka 41 |
Vad är procent s 54-65 |
Förändringsfaktor s 66-72 Promille s 88-89 |
Vecka 42 |
Förändringsfaktorn ger procentsatsen m.m. s 73-78 |
Moms s 86-87 |
Vecka 43 |
Hemuppgifter 2 s 92-93 |
PROV
|
Lpf 94:
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna |
|
utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer, |
utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer, |
utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet, |
utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt, |
utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet, |
utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,
|
utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,
|
utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar, |
fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas, |
utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller. |
Kursplanen:
Eleven skall
ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt
med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning
Efter av slutat kapitel skall du kunna.
- Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 , 3·(4+11)
- Negativa tal:
- Användnings områden
- Jämförelse (olikhetstecken)
- Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3
- Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
- Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
- Invertera ett bråk.
- Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
- Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
- Definitioner och regler gällande potenser.
- Grundpotenser och prefix.
- Procenträkning
- Procentuella förändringar
- Förändringsfaktor
- Promille.ppm
Kursplanering i Ma A A-E-boken, ES10t
Vecka |
Måndag |
Fredag |
Vecka 35 |
4 räknesätten s 1-2 Flera räknesätt i samma uppgift s 3-6 |
Miniräknaren s6 Neg-tal(+,-,*,/) s 7-17 |
Vecka 36 |
Bråk s 18-20 Förkortning/Förlängning s 20-23 |
Bråk med samma och olika nämnare s 24-27 |
Vecka 37 |
Multiplikation/Division med bråk s 28-30 |
Praktisk bråkräkning s 30-33
|
Vecka 38 |
Potenser och dess regler s 35-39 Tio-potenser s 40-43 |
Potenser med miniräknare s 44-46 Prefix s 46-48 |
Vecka 39 |
Avrundning s 49-51 Värdesiffror s 52-55 |
Blandade uppgifter s 58-62 + Test 1 s 63-65 |
Vecka 40 |
PROV |
Genomgång av prov |
Vecka 41 |
Vad är procent s 66-69 |
Förändringsfaktor s 71-74 Promille s 83-84 |
Vecka 42 |
Vi söker procenttalet s 75-77 |
Hur många procent mer? s 78-79 |
Vecka 43 |
Träna mera s 80-82 |
PROV
|
Lpf 94:
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna |
|
utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer, |
utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer, |
utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet, |
utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt, |
utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet, |
utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,
|
utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,
|
utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar, |
fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas, |
utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller. |
Kursplanen:
Eleven skall
ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt
med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning
Efter av slutat kapitel skall du kunna.
- Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 , 3·(4+11)
- Negativa tal:
- Användnings områden
- Jämförelse (olikhetstecken)
- Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3
- Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
- Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
- Invertera ett bråk.
- Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
- Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
- Definitioner och regler gällande potenser.
- Grundpotenser och prefix.
- Procenträkning
- Procentuella förändringar
- Förändringsfaktor
- Promille.ppm
Kursplanering Ma B grundbok, ES09t/ES08t
Kursplanering Ma B grundbok, ES09t/ES08t
Vecka |
Avsnitt |
|
Sidor |
|
35 |
2.1 |
Funktioner |
25-28 + 32-38 |
|
36 |
2.2 |
Mer om linjens lutning, rita linjer |
Stencil |
|
37 |
|
Räta linjens ekvation |
39-48 |
|
38 |
2.3 |
Ekvationssystem, grafisk lösning |
49-51 |
|
39 |
|
Substitutionsmetoden, additionsmetoden |
52-56 |
|
40 |
2.4 |
Olikheter, symbolen f(x) |
29-31 +57-59 |
|
41 |
|
Sammanfattning, repetition |
60-65 |
|
42 |
Kap:2 |
Prov, funktioner och linjära modeller |
|
|
43 |
|
Genomgång Statistikarbetet samt få reda på grupperna |
|
|
45-48 |
Kap:5 |
Statistikarbete |
134-148 |
|
49 |
1.1 |
Lämna in statistikarbetet + Enkla slumpförsök |
9-15 |
|
50 |
1.2 |
Svåra slumpförsök |
16-18+ stencil |
|
03 |
Kap:1 |
Prov sannolikhet |
|
|
04 |
3.1 |
Polynom, rep.potenser |
67-73 |
|
05 |
3.2 |
Andragradsekvationer |
74-79 |
|
06 |
|
Lösning av andragradsekvationer |
80-87 |
|
07 |
3.4 |
Likheter, olikheter, grafritare |
98-103 |
|
09 |
|
Repetition, sammanfattning |
104-106 |
|
10 |
3.3 |
andragradsfunktioner |
88-93 |
|
11 |
|
Kvadratiska modeller |
94-97 |
|
12 |
|
Öva inför prov |
108-109 |
|
13 |
Kap:3 |
Prov, algebra och icke-linjära modeller och andragradsfunktioner |
|
|
14 |
4.1 |
Vinklar, yttervinklar-, randvinklar, medelpunktsvinklar |
112-119 |
|
15 |
4.2 |
Likformighet, Pythagoras sats |
120-127 |
|
16 |
|
Hemuppgifter |
128 |
|
17 |
|
Blandade övningar 4 |
130 |
|
18 |
|
Arbeta utan räknare 4 |
131 |
|
19 |
|
Repetition |
|
|
20 |
Kap:4 |
Prov, geometri |
|
|
Matematik A, B, C eller mer
Ni som läser matematik A, B och C eller mer se hit. Gå in på följande länk http://www.matteboken.se/
Denna länk är en bra sida, där ni kan gå in och se föreläsningar på video samt olika uppgifter.
Ni kan även gå in på http://www.youtube.com/ och sedan söka på t.ex. negativa tal och då kommer ni få flera video på personer som går i genom negativa tal.
Lycka till
Linda
Kursplan för naturkunskap A
Kursplan för NK1201 - Naturkunskap A
50 poäng
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna göra observationer och enkla experiment samt kunna analysera och tolka resultaten
ha kunskap om den naturvetenskapliga världsbildens framväxt samt universums och jordens historia
kunna förstå skillnaden mellan påståenden grundade på fakta och värderande ståndpunkter inom naturvetenskapen, t.ex. när det gäller människans strålningsmiljö
ha fördjupat sin kunskap om ekosystems struktur och dynamik samt betydelsen av biologisk mångfald
ha kunskap om energiomvandlingar och energiformer samt begreppet energikvalitet
kunna beskriva naturliga kretslopp och av människan skapade materia- och energiflöden samt ha förståelse av termodynamikens lagar
kunna beskriva miljöproblem utifrån studieinriktning och aktivt delta i diskussioner om möjligheten att påverka utvecklingen
ha kunskaper om livsstilens betydelse för miljön och en hållbar ekologisk utveckling.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänt
Eleven utför med viss handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven beskriver ekologiska fakta och begrepp samt redogör för resultat av några störningar i ekosystem.
Eleven diskuterar begreppen energi, energiomvandlingar och energiflöden.
Eleven ger exempel på globala och regionala miljöproblem och beskriver lokala miljöproblem till följd av vardaglig och yrkesmässig verksamhet.
Eleven diskuterar frågor som rör återanvändning och långsiktig resursanvändning.
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven arbetar aktivt i undervisningens experimentella och praktiska moment.
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i energi-, miljö- och resursfrågor.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.
Kursplan och kriterier för matematik B
Kursplan för MA1202 - Matematik B
50 poäng
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
- Eleven skall kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för tillämpningar och vald studieinriktning med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurser
- kunna förklara, bevisa och vid problemlösning använda några viktiga satser från klassisk geometri
- kunna beräkna sannolikheter vid enkla slumpförsök och slumpförsök i flera steg samt kunna uppskatta sannolikheter genom att studera relativa frekvenser
- med omdöme använda olika lägesmått för statistiska material och kunna förklara skillnaden mellan dem samt känna till och tolka några spridningsmått
- kunna planera, genomföra och rapportera en statistisk undersökning och i detta sammanhang kunna diskutera olika typer av fel samt värdera resultatet
- kunna tolka, förenkla och omforma uttryck av andra graden samt lösa andragradsekvationer och tillämpa kunskaperna vid problemlösning
- kunna arbeta med räta linjens ekvation i olika former samt lösa linjära olikheter och ekvationssystem med grafiska och algebraiska metoder
- kunna förklara vad som kännetecknar en funktion samt kunna ställa upp, tolka och använda några icke-linjära funktioner som modeller för verkliga förlopp och i samband därmed kunna arbeta både med och utan dator och grafritande hjälpmedel.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänt
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder och tillvägagångssätt för att formulera och lösa problem i ett steg.
- Eleven genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner samt utför beräkningar på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.
- Eleven skiljer gissningar och antaganden från givna fakta och härledningar eller bevis.
Kriterier för betyget Väl godkänt
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder, modeller och tillvägagångssätt för att formulera och lösa olika typer av problem.
- Eleven deltar i och genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven gör matematiska tolkningar av situationer eller händelser samt genomför och redovisar sitt arbete med logiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner på sådant sätt att det är lätt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven visar säkerhet beträffande beräkningar och lösning av olika typer av problem och använder sina kunskaper från olika delområden av matematiken.
- Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
- Eleven formulerar och utvecklar problem, väljer generella metoder och modeller vid problemlösning samt redovisar en klar tankegång med korrekt matematiskt språk.
- Eleven analyserar och tolkar resultat från olika typer av matematisk problemlösning och matematiska resonemang.
- Eleven deltar i matematiska samtal och genomför såväl muntligt som skriftligt matematiska bevis.
- Eleven värderar och jämför olika metoder, drar slutsatser från olika typer av matematiska problem och lösningar samt bedömer slutsatsernas rimlighet och giltighet.
- Eleven redogör för något av det inflytande matematiken har och har haft för utvecklingen av vårt arbets- och samhällsliv samt för vår kultur.
Kursplan och kriterier för matematik A
Kursplan för MA1201 - Matematik A
100 poäng
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
- kunna formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för vardagsliv och vald studieinriktning
- ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning
- ha fördjupat kunskaperna om geometriska begrepp och kunna tillämpa dem i vardagssituationer och i studieinriktningens övriga ämnen vara så förtrogen med grundläggande geometriska satser och resonemang att hon eller han förstår och kan använda begreppen och tankegångarna vid problemlösning
- kunna tolka, kritiskt granska och med omdöme åskådliggöra statistiska data samt kunna tolka och använda vanligt förekommande lägesmått
- kunna tolka och hantera algebraiska uttryck, formler och funktioner som krävs för problemlösning i vardagslivet och i studieinriktningens övriga ämnen
- kunna ställa upp och tolka linjära ekvationer och enkla potensekvationer samt lösa dem med för problemsituationen lämplig metod och med lämpliga hjälpmedel
- kunna ställa upp, tolka, använda och åskådliggöra linjära funktioner och enkla exponentialfunktioner som modeller för verkliga förlopp inom privatekonomi och i samhälle
- ha vana att vid problemlösning använda dator och grafritande räknare för att utföra beräkningar och åskådliggöra grafer och diagram
- känna till hur matematiken påverkar vår kultur när det gäller till exempel arkitektur, formgivning, musik eller konst samt hur matematikens modeller kan beskriva förlopp och former i naturen.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänt
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder och tillvägagångssätt för att formulera och lösa problem i ett steg.
- Eleven genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner samt utför beräkningar på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.
- Eleven skiljer gissningar och antaganden från givna fakta och härledningar eller bevis.
Kriterier för betyget Väl godkänt
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp, metoder, modeller och tillvägagångssätt för att formulera och lösa olika typer av problem.
- Eleven deltar i och genomför matematiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven gör matematiska tolkningar av situationer eller händelser samt genomför och redovisar sitt arbete med logiska resonemang såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och konventioner på sådant sätt att det är lätt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven visar säkerhet beträffande beräkningar och lösning av olika typer av problem och använder sina kunskaper från olika delområden av matematiken.
- Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
- Eleven formulerar och utvecklar problem, väljer generella metoder och modeller vid problemlösning samt redovisar en klar tankegång med korrekt matematiskt språk.
- Eleven analyserar och tolkar resultat från olika typer av matematisk problemlösning och matematiska resonemang.
- Eleven deltar i matematiska samtal och genomför såväl muntligt som skriftligt matematiska bevis.
- Eleven värderar och jämför olika metoder, drar slutsatser från olika typer av matematiska problem och lösningar samt bedömer slutsatsernas rimlighet och giltighet.
- Eleven redogör för något av det inflytande matematiken har och har haft för utvecklingen av vårt arbets- och samhällsliv samt för vår kultur.
Matematikplanering samt kursplaner i Ma A för ES10t
Lightboken
Planering HT10
Vecka |
Måndag |
Fredag |
Vecka 35 |
4 räknesätten s 1-2 Flera räknesätt s 3-5 |
Tallinje s 7 Miniräknaren s8-11 |
Vecka 36 |
Neg-tal(+,-,*,/) s 16-26 |
Bråk s 51-54 Förkortning/Förlängning s 55-58 |
Vecka 37 |
Bråk med samma och olika nämnare s 59-63 Multiplikation av bråk s 64 |
Praktisk bråkräkning s 65-66 Potenser och dess regler s 39 |
Vecka 38 |
Tio-potenser s 40-44 Prefix s 45 |
Repetition s 13-14 + s 28-29 |
Vecka 39 |
Repetition s 15 + s 30 |
ÖVA |
Vecka 40 |
PROV |
Genomgång av prov |
Vecka 41 |
Vad är procent s 72-73 |
Förändringsfaktor s 71 i A-E Promille s 84-85 |
Vecka 42 |
Vi söker procentsatsen/talet s 74-79 |
Hur många procent mer? s 78 i A-E |
Vecka 43 |
Träna mera s 80 i A-E |
PROV
|
Lpf 94:
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna |
|
utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer, |
utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer, |
utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet, |
utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt, |
utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet, |
utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,
|
utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,
|
utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar, |
fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas, |
utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller. |
Kursplanen:
Eleven skall
ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt
med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning
Efter av slutat kapitel skall du kunna.
- Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 , 3·(4+11)
- Negativa tal:
- Användnings områden
- Jämförelse (olikhetstecken)
- Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3
- Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
- Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
- Invertera ett bråk.
- Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
- Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
- Definitioner och regler gällande potenser.
- Grundpotenser och prefix.
- Procenträkning
- Procentuella förändringar
- Förändringsfaktor
- Promille.ppm
Kursplanering, Ma B 3000 för ES09t/ES08t
Kursplanering, Ma B 3000, ES09t/ES08t
Vecka |
Avsnitt |
|
Sidor |
|
35 |
2.1 |
Funktioner |
36-42 |
|
36 |
2.2 |
Mer om linjens lutning, rita linjer |
Stencil |
|
37 |
|
Räta linjens ekvation |
43-50 |
|
38 |
2.3 |
Ekvationssystem, grafisk lösning |
54-55 |
|
39 |
|
Substitutionsmetoden, additionsmetoden |
56-62 |
|
40 |
2.4 |
Olikheter, symbolen f(x) |
30-35 + 63-66 |
|
41 |
|
Sammanfattning, repetition |
68-74 |
|
42 |
|
Genomgång Statistik samt få reda på grupperna till statistikarbetet + öva till prov |
stencil |
|
43 |
Kap:2 |
Prov, funktioner och linjära modeller |
|
|
45-48 |
Kap:5 |
Statistikarbete |
165-185 + 200-204 |
|
49 |
1.1 |
Lämna in arbetet + enkla slumpförsök |
7-13 |
|
50 |
1.2 |
Svåra slumpförsök |
14-19 |
|
03 |
Kap:1 |
Prov sannolikhet |
|
|
04 |
3.1 |
Polynom, rep.potenser |
77-86 |
|
05 |
3.3 |
Andragradsekvationer |
94-99 |
|
06 |
|
Lösning av andragradsekvationer |
101-107 |
|
07 |
3.4 |
Likheter, olikheter, grafritare |
108-115 |
|
09 |
|
Repetition, sammanfattning |
116-124 |
|
10 |
3.2 |
andragradsfunktioner |
87-91 |
|
11 |
|
Kvadratiska modeller |
92-93 |
|
12 |
|
Öva inför prov |
|
|
13 |
Kap:3 |
Prov, algebra och icke-linjära modeller och andragradsfunktioner |
|
|
14 |
4.1 |
Vinklar, yttervinklar-, randvinklar, medelpunktsvinklar |
127-133 |
|
15 |
4.2 |
Likformighet, Pythagoras sats |
134-139 |
|
16 |
|
Några satser |
140-145 |
|
17 |
4.3 |
Problem, bevis, koordinatgeometri |
146-152 |
|
18 |
|
Repetition |
127-131 |
|
19 |
|
Repetition |
|
|
20 |
Kap:4 |
Prov, geometri |
|
|
Kursplanering, Ma B-Light för ES09t/08t
Kursplanering, Ma B light, ES09t/ES08t
Vecka |
Kapitel |
|
Sidor |
Klar |
35 |
|
Koordinater, funktioner och grafer, linjens lutning
lutning |
66-75 |
|
36 |
|
Mer om linjens lutning, rita linjer |
76-83 |
|
37 |
|
Rita linjer, bestäm linjens ekvation |
80-86 |
|
38 |
|
Bestäm linjens ekvation., mer om räta linjen, Proportionalitet, ekvationssystem.
|
84-91 92-95 |
|
39 |
|
Algebraisklösning (hela klassen på onsdag) |
96-99 |
|
40 |
|
Skrivsätt f(x), olikheter |
100-101 |
16-18 |
41 |
|
Sammanfattning, repetition |
108-116 |
|
42 |
Kap:4 |
Genomgång Statistikarbetet samt få reda på grupperna till statistikarbetet +öva till provet |
stencil |
|
43 |
Kap:3 |
Prov, funktioner och linjära modeller |
|
|
45-48 |
Kap:4 |
Statistikarbete |
133-147 |
|
49 |
|
Lämna in arbetet + Enkla slumpförsök |
117-125 |
|
50 |
|
Svåra slumpförsök |
126-132 |
|
03 |
Kap:4 |
Prov sannolikhet |
|
|
04 |
|
Polynom, rep.potenser |
1-15 |
100-101 |
05 |
|
Andragradsekvationer |
19-30 |
|
06 |
|
Lösning av andragradsekvationer |
34-38 |
|
07 |
|
Likheter, olikheter, grafritare |
105-107 |
|
09 |
|
Repetition, sammanfattning |
108-116 |
|
10 |
|
andragradsfunktioner |
102-104 |
|
11 |
|
Öva inför prov |
39-45 |
|
12 |
|
Öva inför prov |
39-45 |
|
13 |
Kap:1 |
Prov, algebra och icke-linjära modeller och andragradsfunktioner |
|
|
14 |
|
Vinklar, yttervinklar-, randvinklar, medelpunktsvinklar |
46-54 |
159-163 |
15 |
|
Likformighet, Pythagoras sats |
55-59 |
31-33 |
16 |
|
Repetition |
60-65 |
|
17 |
|
Stenciler |
Stencil |
|
18 |
|
Repetition |
Stencil |
|
19 |
|
Repetition |
Stencil |
|
20 |
Kap:2 |
Prov, geometri |
|
|
Tja.
Norm? Ja.
Idiotisk text? Svar ja där med.
Varför har man en sådan text? För att man har dålig fantasi och försöka följa normen.
I alla fall är det inte så att människan är hetrosexuell. Varför då skriva ett sånt dåligt påstående som "GIRL LOVES BOY" på en t-shirt?
Jag kan tänka mig att denna tröjan inte går hem hos homosexuella tjejer eller killar. Upprörd... Jag blir upprörd... Man ska få vara precis som man vill, känna precis som man vill och älska precis vad/vem man vill.
Jag säger bara en sak, eller tre!
Girl loves WHO THE F*CK SHE WANT.
Boy love WHO THE F*CK HE WANT!
Och en sak till... TA ALLA MED STORM, FÖLJ INGEN NORM!

/ Your man, Kevin.
Klassråd ES10t 2/9
- Mötet öppnas
- Bea väljs till ordförande, Maria väljs till sekreterare
- Frånvaro: Danica
- Förra mötets protokoll godkänns
- Frågor och rapporter:
1. Vi röstar om vilket tema vi ska ha på skolfotot. Cirkus och uteliggare läggs till förra veckans förslag som var skurkar och brats. Majoriteten röstar för cirkus och det fastslås. Förslag på utklädnad och slogan funderar vi på till nästa möte.
2. Elevrepresentanter till de olika råden väljs. Såhär röstar och bestämmer vi:
Elevrådsrepresentant: Bea
Supliang: Mattias
Matrådsrepresentant: Arro
Supliang: Matilda
Skol IF-representant: Matilda
Supliang: Mattias
3. Vi diskuterar namnförslag till "På G" och bestämmer oss för att vårt bidrag till namntävlingen blir "Vi kan också" (VKO).
4. Lärarna säger att våra skåp håller på att fixas vilket låter bra.
5. Ett förslag om att ha "Vi rockar" som slogan och ha med rockringar på skolfotot tas upp. Vi diskuterar detta mer vid nästa möte.
- Mötet avslutas
Klassråd ES10t 26/8
- Mötet öppnades.
- Till ordförande valdes Danica och sekreterare valdes Jag (mattias).
- Vi pratade om temat till vårt skolfoto, och vi kom fram till två förslag, skurkar och brats och beslut togs ej.
- Beslut togs också om att vänta med val av representanter till de olika råden.
- Vi pratade även också om namntävlingen till "på G" och vi bestämde att alla skulle fundera tills nästa vecka.
Puss & Kram Bjuvstam
På G?
Hejsan!
Tänkte bara påminna om tävlingen på g.
Om vi skulle byta namn får vi komma fram till något snart!.
Och om någon hade förslag på tema till klassfotot, gå och säg det till Mattias!.
Kram Dani.