Betygskriterier och planering samhällskunskap

Betygskriterier och planering samhällskunskap

Sveriges demokratiska statskick.

V. 37 övningsprov

V. 38 Prov

G

Eleven redogör för det politiska systemets funktion samt hur politiska beslut kan påverkas på lokal, regional, nationell.

 

VG

G + Eleven diskuterar och reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut nationellt.

 

MVG

G+VG+ Eleven diskuterar och reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut nationellt.

 

 

 

Samhällsutveckling dåtid, framtid, politiskt och socialt.

V 39 – Föredrag

V 40 – Skriftlig reflektion + prov.

 

G

Eleven beskriver samhällsfrågor ur historiska och nutida perspektiv samt anger orsaker och konsekvenser till dessa.

 

VG

G + Eleven analyserar och värderar samhällsfrågor ur olika perspektiv.

 

MVG

G + VG + Eleven drar slutsatser och föreslår lösningar på olika samhällsfrågor.

 

 

EU

V. 41

Föreläsning informationsteknikens utveckling på demokratiska processer (wikileak, e-demokrati, twitter från Iran etc). Lena Hellsten

 

V. 42

Hur fungerar EU – Prov

 

G

Eleven redogör för det politiska systemets funktion på EU och internationell nivå.

 

VG

G + Eleven diskuterar, reflekterar kring olika möjligheter att påverka politiska beslut inom EU och internationellt.

 

MVG

G + VG + Eleven analyserar och drar slutsatser kring hur politiska system på EU och internationell nivå påverkar vår vardag.

 

 

 

Hur kan vi påverka?

 

V42 & 43

Prov V. 43 (detta innefattar även Lenas föreläsning)

 

G

Eleven söker, väljer ut och ställer samman fakta från olika källor.

Eleven redogör för och exemplifierar hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället.

 

VG

Eleven värderar olika källor samt använder någon samhällsvetenskaplig metod.

Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv.

 

MVG

Eleven arbetar med olika typer av material, bedömer tillförlitligheten hos olika källor samt visar i sitt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar.

Eleven analyserar hur olika samhällsförhållanden påverkar och förklarar människors livsvillkor.

 

Skulle vi inte hinna måste vi ta någon dag efter lovet. Då kommer vi också att ha en samlande skrivning för hela Samhällskunskap A förutom rättsystemet som Thomas har hand om.

 

 

 

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0