Matematikplanering samt kursplaner i Ma A för ES10t

Lightboken

Planering HT10 



Vecka

Måndag

Fredag

Vecka 35

4 räknesätten s 1-2

Flera räknesätt s 3-5

Tallinje s 7

Miniräknaren s8-11

Vecka 36

Neg-tal(+,-,*,/) s 16-26

Bråk s 51-54

Förkortning/Förlängning s 55-58

Vecka 37

Bråk med samma och olika nämnare s 59-63

Multiplikation av bråk s 64

Praktisk bråkräkning s 65-66

Potenser och dess regler s 39

Vecka 38

Tio-potenser s 40-44

Prefix s 45

Repetition

s 13-14 + s 28-29

Vecka 39

Repetition

s 15 +  s 30

ÖVA

Vecka 40

PROV

Genomgång av prov

Vecka 41

Vad är procent s 72-73
Vi vet procentsatsen s 79-83

Förändringsfaktor s 71 i A-E

Promille s 84-85

Vecka 42

Vi söker procentsatsen/talet s 74-79

Hur många procent mer? s 78 i A-E 

Vecka 43

Träna mera s 80 i A-E

PROV

 

 

 

 

 





















Lpf 94:

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna

 

utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer,

    utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer,

utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet,

utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt,

utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet,

utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,

 

utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,

 

utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar,

fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas,

utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller.

Kursplanen:

Eleven skall

ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt

med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning

Efter av slutat kapitel skall du kunna.

  • Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 ,        3·(4+11)
  • Negativa tal:
    • Användnings områden
    • Jämförelse (olikhetstecken)
    • Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3 
  • Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
  • Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
  • Invertera ett bråk.
  • Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
  • Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
  • Definitioner och regler gällande potenser.
  • Grundpotenser och prefix.
  • Procenträkning
    • Procentuella förändringar
    • Förändringsfaktor
    • Promille.ppm

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0