Matematikplanering samt kursplaner i Ma A för ES10t
Lightboken
Planering HT10
Vecka |
Måndag |
Fredag |
Vecka 35 |
4 räknesätten s 1-2 Flera räknesätt s 3-5 |
Tallinje s 7 Miniräknaren s8-11 |
Vecka 36 |
Neg-tal(+,-,*,/) s 16-26 |
Bråk s 51-54 Förkortning/Förlängning s 55-58 |
Vecka 37 |
Bråk med samma och olika nämnare s 59-63 Multiplikation av bråk s 64 |
Praktisk bråkräkning s 65-66 Potenser och dess regler s 39 |
Vecka 38 |
Tio-potenser s 40-44 Prefix s 45 |
Repetition s 13-14 + s 28-29 |
Vecka 39 |
Repetition s 15 + s 30 |
ÖVA |
Vecka 40 |
PROV |
Genomgång av prov |
Vecka 41 |
Vad är procent s 72-73 |
Förändringsfaktor s 71 i A-E Promille s 84-85 |
Vecka 42 |
Vi söker procentsatsen/talet s 74-79 |
Hur många procent mer? s 78 i A-E |
Vecka 43 |
Träna mera s 80 i A-E |
PROV
|
Lpf 94:
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna |
|
utvecklar sin tilltro till den egna förmågan att lära sig mera matematik, att tänka matematiskt och att använda matematik i olika situationer, |
utvecklar sin förmåga att tolka, förklara och använda matematikens språk, symboler, metoder, begrepp och uttrycksformer, |
utvecklar sin förmåga att tolka en problemsituation och att formulera den med matematiska begrepp och symboler samt välja metod och hjälpmedel för att lösa problemet, |
utvecklar sin förmåga att följa och föra matematiska resonemang samt redovisa sina tankegångar muntligt och skriftligt, |
utvecklar sin förmåga att med hjälp av matematik lösa problem på egen hand och i grupp bl.a. av betydelse för vald studieinriktning samt att tolka och värdera lösningarna i förhållande till det ursprungliga problemet, |
utvecklar sin förmåga att reflektera över sina erfarenheter av begrepp och metoder i matematiken och sina egna matematiska aktiviteter,
|
utvecklar sin förmåga att i projekt och gruppdiskussioner arbeta med sin begreppsbildning samt formulera och motivera olika metoder för problemlösning,
|
utvecklar sin förmåga att utforma, förfina och använda matematiska modeller samt att kritiskt bedöma modellernas förutsättningar, möjligheter och begränsningar, |
fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats och fortfarande utvecklas, |
utvecklar sina kunskaper om hur matematiken används inom informationsteknik, samt hur informationsteknik kan användas vid problemlösning för att åskådliggöra matematiska samband och för att undersöka matematiska modeller. |
Kursplanen:
Eleven skall
ha fördjupat och vidgat sin taluppfattning till att omfatta reella tal skrivna på olika sätt
med och utan tekniska hjälpmedel med omdöme kunna tillämpa sina kunskaper i olika former av numerisk räkning med anknytning till vardagsliv och studieinriktning
Efter av slutat kapitel skall du kunna.
- Räkneordningen i uttryck med flera räknesätt. dvs: 11+3·4 , 3·(4+11)
- Negativa tal:
- Användnings områden
- Jämförelse (olikhetstecken)
- Regler kring de fyra räknesätten, ex + - à - dvs. 4 + (– 3) = 4 – 3
- Skillnaden mellan bråkform och blandform. Dvs 3/2 och 1½ o
- Räkna med bråk. (Addition, subtraktion, multiplikation och division).
- Invertera ett bråk.
- Reglerna kring avrundning och överslagsräkning.
- Skillnaden mellan bas och exponent i en potens.
- Definitioner och regler gällande potenser.
- Grundpotenser och prefix.
- Procenträkning
- Procentuella förändringar
- Förändringsfaktor
- Promille.ppm