Nutida konst åk 3
Tider att komma ihåg inför Sture på stan och sista veckan.
Följande tider gäller för åk 1 och åk 2:
Torsdag 3/6 - Sture på stan
Lunch på skolan sedan samling i Norre Katts park, Rotundan kl.12.30. Vi improviserar fram till 17.00
Fredag 4/6 - Sture på stan
Samling 11.00 i Norre Katts park, Rotundan kl.11.00. Vi improviserar fram till 18.00. Lunch serveras på stan, ni får kuponger, tror det är hamburgare ni får.
Måndag 7/6
Åk 1 - 11.00 träffar ni Susanne - städning samt final i Ordjakten.
Åk 2 - vanligt schema
Tisdag 8/6
Åk 1 - vanligt schema samt "Sture på gräset" på eftermiddagen.
Åk 2 - samling 10.00-12.00 med Susanne i K25
Onsdag 9/6
Åk 1 och åk 2 - Samling kl. 11.00 i Mediteket för en gemensam avslutning nere på Östra stranden, avslut ca 14.00
Torsdag 10/6
Avslutning 10.00 för åk 1 i Bergmanssalen och 11.00 för åk 2
Vi träffas gemensamt ca 10.40 i dramasalen för att önska varandra en härlig sommar.
Dynamopedagogerna
genom Thomas
Inställd lektion ShA
På onsdag är jag på konstresa med konsteleverna så vår Sh-lektion är inställd.
Måndagen den 7 juni finns möjlighet till en "ta igen-lektion"´, annars är ni lediga. Hör av dig till mig om du har behov av detta eller om du inte har lämnat din inlämningsuppgift så kan vi fixa detta på måndag.
Onsdagen den 9 juni har vi en liten "avslutnings-lektion" förhoppningsvis ute i det fria. Jag ordnar lite fika till oss!
Karin H
Andersbergsfestivalen!
Verkligen bra jobbat, ni gjorde det som krävdes.
Imroviserade, anpassade er plan till miljön och deltagarna.
Vi är mycket nöjda med er insats och vårt innehåll kan förfinas till nästa år.
Tack från era stolta pedagoger
Ann-Margret & Thomas
Historialektionen imrgon!
Jag pratade med Malin idag och vi ska ha med oss fika imorgon till lektionen. Det blir film & betygsnack :)
härligt va?
Så ta med massvis med gottgott så ses vi :)
/ THERESE
Åk 1: Ny tid på torsdag
Som kompensation har vi inga lektioner tisdag 8 juni.
Alla som har något kvar i Nk eller Ma måste tänka till ordentlig. Nästa vecka består av tisdag och tordag. Jag kommer inte sätta något godkänt betyg på den som inte lämnat in alla obligatoriska moment.
Vi ses på tisdag!
Karin
ES09t!
kram Therese
Ett förtydligande
Ett förtydligande måste göras gällande städningen. Eftersom det är såpass kort tid kvar av terminen så är det allas ansvar att det är rent och trivsamt i våra lokaler. Vad detta innebär är jag övertygad om att alla känner till vid det här laget.
Med kärlek
Rut
Röst och rörelse åk3
Följande uppgift gäller till nästa vecka 1/6:
Syfte: Att tydliggöra sin kunskap om röst och rörelse kopplat till de sceniska projekt du deltagit i under utbildningen. Ge exempel på hur du arbetat med röst och rörelsemoment i ditt repetitionsarbete.
Utgå från begreppen tid, rum och kraft (finns beskrivit i kompendium ni fått, hör av dig annars)
G
Redogör för vad du gjort och hur det hänger ihop med din sceniska erfarenhet
VG
Ovan samt sätt det i ett konstnärligt sammanhang.
MVG
Ovan samt ge exempel på hur man kan systematisera övingar för röst och rörelse.
Var och en får max 10 minuter var för att berätta för gruppen om arbetet.
Lektionen på tisdag kommer starta med en träff med ES07d och bouffonidén inför Sture på stan. Återkommer om vilken lektionssal.
Thomas
r & r coach
Inget pedagogmöte!
Vi ses nästa torsdag som vanligt är det något av akut art får vi ringa varandra!
Tills vi ses ha det härligt!
Ann-Margret
Louisiana
Där såg vi på en konstutställning med tema färg.



På tåget och färjan dit


Sedan fick vi ..där stötte vi på en
gå en liten byggnad som Per Kirkeby
promenad... har designat, en av
konstnärena på utställningen



Picknick på Verk från utställningen
gräsmattan


"The wheel of life" "The wheel of love"


FIKA! Blev ingen På väg hem igen
bra gruppbild så... alla glada och nöjda!



Lite egen konst nu när vi varit och bildat oss.
Imorgon bär det av till Wanås kl.9.00, prick!
Det ska bli jätteroligt!
Ses imorgon allihopa!
// Kattis
"Alla lika"
Ladda om så ses vi på Andersberg! Det blir fantastiskt!
Ann-Margret
Ja då var det dataprov igen
Ni som har kvar dataprov att göra (en och annan har ju inte gjort något?!?!???), nu finns en sista chans.
På torsdag. på den vanliga tiden.
Word och powerpoint.
öva genom att kolla in
http://furiefilm.se/data/
Det har varit lite mycket sjukdomsfall vid provtillfällena, men nu är alltså en sista möjlighet..
Ni som gjort word och powerpoint, det finns ett annat litet lustigt test som ni antingen kan göra på torsdag, eller också göra hemma.
Länken till det testet är här.
gör hemma eller på datatiden, och maila mig innan torsdag kl 15.00
På er kulturhistorialektion på fredag kommer jag och har lite betygssnack i korridoren. Då får även ni sista tillbaka era barnböcker.
Det går mycket bra för många, de flesta. Några behöver dock ta sista chansen att göra lite prov, ni vet vilka ni är, då det lämnats in ganska lite till mig.
I och med fredag är denna kurs avslutad.
Skepp ohoj, håll i hatten och land i sikte kan man säga då.
Alles gut
Preben

Betygskriterier för Nk-arbetet
Här kommer adressen till skolverkets alla kurser. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0910&infotyp=5&skolform=21&id=3203&extraId
Här visar jag på de kriterier som i första hand är viktiga för detta arbete.
Kriterier för betyget Godkänt
Eleven utför med viss handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven beskriver ekologiska fakta och begrepp samt redogör för resultat av några störningar i ekosystem.
Eleven diskuterar begreppen energi, energiomvandlingar och energiflöden.
Eleven ger exempel på globala och regionala miljöproblem och beskriver lokala miljöproblem till följd av vardaglig och yrkesmässig verksamhet.
Eleven diskuterar frågor som rör återanvändning och långsiktig resursanvändning.
(Alla kriterierna kommer in i arbetet. Alla beskrivningar av experimentella moment kan överföras till teoretisk undersökning.)
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i energi-, miljö- och resursfrågor.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.
I korthet kan man samanfatta detta så här.
G: Samla fakta, sammanfatta, och redovisa.
VG: Samla fakta, sammanfatta, beskriv konsekvenser och redovisa.
MVG: Samla fakta, sammanfatta, beskriv konsekvenser och teorier, beskriv vad detta kan innebära samt redovisa med vetenskapliga begrepp och modeller.
Karin
Torsdag 27/4 åk2
/Susanne
Åk 2-röst och rörelse
Thomas
Louisiana på tisdag åk 3
Hej alla söta!
Klassrummet A (Tisdag)
Emma O - Sam, förtryckare
Agnes - Robin, förtryckare
Jasmine S - Kim, förtryckt
Kevin - Alex, passiv
Ida - Lärare, passiv
Klassrummet B (Onsdag)
Jasmine A - Sam, förtryckare
Agnes - Robin, förtryckare
Mergim - Alex, passiv
Sara - Lärare, passiv
Ludvig - Kim, förtryckt
Och ett speciellt meddelande till Sara och Kevin. Imorgon, måndag borde ni gå till de andra gruppmedlemmarna, för att lära er vad vi har ändrat. Saker som lappen är tex. borta. Kom ihåg detta. Jag ger Emma O rollen att hjälpa dem, hon klarar det utmärkt.
VI SES PÅ TISDAG, massa pussar
Agnes
Åk 1 Likabehandlingsdagarna...
Hej åk 1!
Nu är det snart dags... A-guppen spelar sina scener på tisdagen och B-gruppen på onsdagen.
Båda dagarna ska alla vara där då man inte spelar i scenerna är man en del av programmet. Dagen börjar kl.08.00 och om någon mot förmodan kommer försent deltar den inte i forumarbetet. Pass 1 är mellan kl 08.30-09.45 sen är det 30min fruktpaus. Pass 2 börjar kl.10.15-11.30 sen blir det eftersnack och lunch vid 12.00. Tiderna gäller för båda dagarna. Kom väl förberedd! Det är ett viktigt uppdag vi får vara med om att iscensätta!
Ha en skön helg
Ann-Margret
Upggiften i Kulturhistoria åk 1 & 2
Fördjupningsuppgift Antiken till Renässansen (alt. Art Nouveau)
Mål
ha kunskap om väsentliga aspekter på estetik och konstskapande genom tiderna
känna till olika kulturhistoriska uttryck och deras relation till epoker och genrer
Uppgift:
G-nivå:
Välj en konstart (drama, konst, dans, musik, arkitektur, mode) från en av epokerna vi har jobbat med. Redogör för vad det är som kännetecknar den konstarten, vad det är som har påverkat den samt presentera viktiga konstnärer och deras verk.
VG- och MVG-nivå:
Som G-nivåuppgiften plus att du redogör för hur konstarten utvecklats samt hur utvecklingen har skett från de tidigare epokerna så att du kan jämföra med dessa. Du kopplar även konstartens utveckling till samhällsutvecklingen.
Bedömningskriterier
G
Du beskriver den aktuella konstarten.
Du redogör vad som är typiskt för konstarten under just denna epok
Du presenterar konstnärer och dess verk
Du använder källor i ditt arbete
VG
Du beskriver utförligt den aktuella konstarten.
Du redogör vad som är typiskt för konstarten under just denna epok och du jämför med tidigare epoker
Du presenterar konstnärer och dess verk på ett intressant sätt
Du använder källor i ditt arbete på ett smidigt och korrekt sätt
MVG
Du visar att du är väl insatt i vad som kännetecknar konstarten
Dina jämförelser mellan epokerna visar att du är mycket väl insatt i konstartens utveckling
Du redogör för varför ”det blev som det blev” genom att sätta in konstartens utveckling i ett samhällsperspektiv
Hurra! Bloggen är tillbaka!
/Susanne
Tvåorna Prov Sh
Ett demokratiskt beslut har tagits i klassen om att provet på "Hur Sverige styrs" skall vara i nästa vecka. Välj måndagen 24 eller onsdagen 26 maj - det som passar dig bäst. Väljer du onsdag så behöver du inte komma på måndag och viseversa. Det är självklart okej att komma ändå om du behöver fråga något eller öva/repetera, vi är i de vanliga salarna. Ni som har lite rester kvar - se till att fixa detta snart för det går med stormsteg mot sommarlovet. Karin H
Dataprov på torsdag åk 1
Åk 1: PLUGGA MATTE!
Träna på alla sammanfattningar.
Träna på att förstå och lär dig hantera formelbladet.
Repetera, repetera, repetera och sedan kan ni repetera lite till!
Nu går jag tillbaka till rättningen.
Vi ses på tisdag, Karin
DataTenta åk 2
Förbered er på word så gör vi det så snabbt vi bara kan. Så fort ni har håla.
Hör av er till mig
Skepp ohoj
Peter

Powerpointprov på torsdag
På torsdag är det powerpointprov i datasalen på den vanliga tiden.
Jag kommer inte kunna vara med (har modevisning) utan Micke kommer att guida er igenom denna härliga upplevelse.
Allt kommer att bli bra.
Ni som inte har gjort wordprovet gör det nästa vecka, alltså powerpoint nu och word sen.
Har även knåpat ihop ännu ett litet test som ni som gjort både word och powerpoint kan göra. Det går inte att plugga så lätt till utan är mer allmänmänskligt. Antingen gör ni det på torsdag eller så är ni lediga och gör det med de andra vid senare tillfälle. (ni som gjort allt hittills alltså)
Skepp ohoj
Det blir bra
Peter

Peter
Åk 1 Tisdag
Alla börjar 10.00
Vi ska ha sista genomgången av statistik.
Sedan får ni välja mellan Nk eller Ma.
Några ska ha skrivning. Planera in det i ert schema.
Karin
Modevisning på måndag
Spännande föreläsning för åk 1 & 2
/Susanne
Ändring av planer för åk 2
Vi gör så här istället: ni som inte har NP i MaB skriver på er kulturhistoriafördjupning antingen hemma eller i sal K13. Jag är vakt på NP mellan kl. 8.30-9.00 samt 11.00-12.30 men jag kommer ner till K13 och öppnar för de som vill skriva i skolan (ta med egen dator!).
Torsdagen är som vanligt!
/Susanne
ÅK 1
Vi kommer också att repetera likabehandlings scenerna så att alla fått regi och provat på att få vara med om inhopp!
Ha ett härligt "lill-lov"
Ann-Margret
NI SKA HA MINIRÄKNARE I MORGON!
Nya instruktioner: Du skall ha miniräknaren i morgon på nationella provet!
Ni får inte använda mobilen som räknare.
Jag har tyvärr inga att låna ut.
Sprid detta till så många som möjligt. Det är bättre att få informationen flera gånger från många vänner än ingen gång alls.
Vi är ju som en enda stor familj så detta klarar ni nog.
Klockan tre idag fick jag informationen. Vad tusan hade jag gjort utan denna blogg?
Karin
P.S. Har ni sett peacemärket. Vi planterade nog lökarna lite sent. Med lite god vilja så kan man ana den...
förslag till Nutida konst planering
Åk 1 Tisdag
Alla börjar vid den tidiga labtiden (vid 9). I morgon kommer ni få disponera tiden mellan Nk-arbete och förberedelse i matte till nationella provet. Jag kommer ha MVG-skola för de som vill. Den sista halvtimmen ha vi gemensam avslutning av förmiddagen. Då kommer ni bl a få reda på salarna ni ska vara i på onsdag samt vilka vakter ni får.
Nu laddar vi för n.p. i matten!
Karin
Klassråd Es09t 6 Maj
Ordförande: Erika
Sekreterare: Saga
Under dagens möte pratade vi om att visa respekt för varandra i klassen. Klassråden vi har i skolan är viktiga för oss och det är inte okej att några lämnar klassrummet utan någon anledning. Detta är andra gången det händer. Det är även viktigt att tänka på vad man säger till varandra. Det är dumt att ge varandra onödiga kommentarer.
Tänk på det till nästa gång!
De som var med på klassrådet idag var: Erika, Mimmi, Sara, Emma O, Emma N, Mathilda, Nelly, Mergim, Benjamin, Melinda, Wynja, Therese, Linnea, Martin, Ida, Clara, Christopher, Jesper, Saga, Kevin, Jasmine Andersson.
De sjuka/borta: Malin, Tove, Agnes, Ludvig, Jimmy, Jasmine S.
Ni som lämnade klassrummet, behöver inte nämna några namn, tänk på det till nästa gång.
Kram på er!
ÅK NP EngB Reading & Listening
/Susanne
Hör upp, dynamos, åk 1 och 2!
Lear
Om kärleken åk 1 och 3
Det skall bli mycket trevligt.
Skepp ohoj
Peter (och Maggan) och alla de andra.
Pensionärsuniversitetet åk 3
Därefter är det frågestund, kanske lite rundvandring för att avsluta med fika.
Dethela är över på en timme eller så.
Vi ses 12.30 i drama.
Maggan
Kulturdebatt åk 2
Imorgon tisdag är det kulturdebatt. Vi träffas i Dramasalen 12.30 och lägger upp en gemensam plan. Om någon inte kan har jag förståelse för det eftersom det ligger på kvällstid och kan bli sent.
Men vad det i huvudsak gäller är att man är trevlig, serverar kaffe och mackor, ser på föreställningen, kanske ställer en och annan interligent fråga i debatten.
Dethela börjar med att föreställningen Om kärleken spelas 17.00
18.00 springer vi in och möblerar om till Debatt möblemanget, men mer om detta imorgon när vi träffas.
Maggan
Premiär 18.00 på King Lear
Speltider för King Lear
Torsdag 6/5 13.00 Genrep. 18.00 Premiär
Fredag 7/5 Föreställning 13.00 och 18.00
Lördag 8/5 Föreställning 19.00
Söndag 9/5 Föreställning 15.00
Hjärtligt välkomna!
Lear
