Betygskriterier för Nk-arbetet
Här kommer adressen till skolverkets alla kurser. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0910&infotyp=5&skolform=21&id=3203&extraId
Här visar jag på de kriterier som i första hand är viktiga för detta arbete.
Kriterier för betyget Godkänt
Eleven utför med viss handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven beskriver ekologiska fakta och begrepp samt redogör för resultat av några störningar i ekosystem.
Eleven diskuterar begreppen energi, energiomvandlingar och energiflöden.
Eleven ger exempel på globala och regionala miljöproblem och beskriver lokala miljöproblem till följd av vardaglig och yrkesmässig verksamhet.
Eleven diskuterar frågor som rör återanvändning och långsiktig resursanvändning.
(Alla kriterierna kommer in i arbetet. Alla beskrivningar av experimentella moment kan överföras till teoretisk undersökning.)
Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i energi-, miljö- och resursfrågor.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.
I korthet kan man samanfatta detta så här.
G: Samla fakta, sammanfatta, och redovisa.
VG: Samla fakta, sammanfatta, beskriv konsekvenser och redovisa.
MVG: Samla fakta, sammanfatta, beskriv konsekvenser och teorier, beskriv vad detta kan innebära samt redovisa med vetenskapliga begrepp och modeller.
Karin