Upggiften i Kulturhistoria åk 1 & 2

Årskurs 1 och 2 läser samma kurs i kulturhistoria, men med den skillnaden att åk 1 har kommit halvvägs och åk 2 är framme vid sekelskiftet 1800-1900-talet. Uppgiften är likadan, men årskurs 3 kan välja mellan alla epokerna d.v.s. från antiken till art nouveau (ettorna från antiken till renässansen). Inlämning för åk 1 är mån 24/5 och för åk 2 tis 1/6. Uppgiften ska mejlas till min urkundadress: [email protected].

Fördjupningsuppgift Antiken till Renässansen (alt. Art Nouveau)

Mål

ha kunskap om väsentliga aspekter på estetik och konstskapande genom tiderna

känna till olika kulturhistoriska uttryck och deras relation till epoker och genrer

Uppgift:

 

G-nivå:

Välj en konstart (drama, konst, dans, musik, arkitektur, mode) från en av epokerna vi har jobbat med. Redogör för vad det är som kännetecknar den konstarten, vad det är som har påverkat den samt presentera viktiga konstnärer och deras verk.

 

VG- och MVG-nivå:

Som G-nivåuppgiften plus att du redogör för hur konstarten utvecklats samt hur utvecklingen har skett från de tidigare epokerna så att du kan jämföra med dessa. Du kopplar även konstartens utveckling till samhällsutvecklingen.

 

Bedömningskriterier

G

Du beskriver den aktuella konstarten.

Du redogör vad som är typiskt för konstarten under just denna epok

Du presenterar konstnärer och dess verk

Du använder källor i ditt arbete

 

VG
Du beskriver utförligt den aktuella konstarten.

Du redogör vad som är typiskt för konstarten under just denna epok och du jämför med tidigare epoker

Du presenterar konstnärer och dess verk på ett intressant sätt

Du använder källor i ditt arbete på ett smidigt och korrekt sätt

 

MVG

Du visar att du är väl insatt i vad som kännetecknar konstarten

Dina jämförelser mellan epokerna visar att du är mycket väl insatt i konstartens utveckling

Du redogör för varför ”det blev som det blev” genom att sätta in konstartens utveckling i ett samhällsperspektiv




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0