Det är valår!
Här kommer texter som alla kommer från de partier som sitter i riksdagen samt två som inte gör det, fundera på vilka texter som hör ihop med vilket parti. Vad sägs i texten, vilken ideologi är i botten och kanske också etik och moral.
1.
”Låt oss tänka en tokig tanke: att vi tillsammans skulle få Sverige att jobba mindre. Vad skulle vi göra då?”
2.
”Vi slår vakt om vår gemensamma välfärd och tycker att det är viktigt att säkra resurser till välfärden genom att fler arbetar och betalar skatt.”
3.
"Balansen mellan arbete och det övriga livet måste vara rätt.”
4.
"Vi sätter jobben först. För klarar vi jobben så klarar vi Sveriges ekonomi, och då kan vi också utveckla välfärden och rättvisan."
5.
”Ett samhälle som i alla avseenden beaktar de mänskliga rättigheterna och som i enlighet med grundlagen tryggar rätten till hälsa, arbete, bostad, utbildning, social omsorg och trygghet.”
6.
”Varje människas absoluta, lika och unika värde måste alltid vara vägledande.”
7.
”Vårt välstånd, och möjligheterna att föra en socialt ansvarsfull politik, bygger ytterst på marknadsekonomin och det enskilda företagandet.”
8.
”Vi lever i ett supermodernt samhälle som faktiskt är rikare än någonsin och samtidigt kan inte alla människor få ett jobb.”
9.
”Vi är övertygade om att det är småföretagen som kommer att skapa de nya jobben.”
Ja, vilka texter hör ihop med vilket parti.
Thomas
nu börjar det, hur ska vi ha det i framtiden?
Liten schemaändring för åk 1
/Susanne
Klassråd ES07T
£1 Mötet öppnas av samtliga elever
£2 Algot - ordförande
Kattis - sekreterare
£3 Godkänner tidigare protokoll
£4 Elevinfo - inget.
£5 Sila snacket föreställningar: V.6: tisdag kl.13.00 & onsdag kl.10.00 samt tisdagskväll kl.19.00
Projketarbetsdag: 2/2 tisdageftermiddag kl.15.00
Forumteater på 035 16 feb kl.19.30
Möts utanför 035 kl.18.30
Petra, Kattis, Elin, Konrad, Katrin & Hampus
Läger i Ysby: V.7 17,18,19 februari
Louisiana utflyckt: eventuellt 27 april
GBG utflyckt: i slutet av april, boka inget.
Alla måste ta ansvar och tänka på att hålla rent i lobbyn. Tillsammans kan vi klara det!
£6 Har vi en hökärra till studenten?
Algot får i uppdrag att kolla upp det till nästa möte.
Katrin berättar om balinfo.
Bal 30 maj, kanske kostar 1000 spänn betalar i mitten av mars, går med alla friskolor, almanackan i mediteket hänger intresseanmälan, ju fler som skriver upp sig desto billigare pris, efterfest på galejan, valslektioner + vett och etikettlektioner, betalning får ett kvitto som man måste ha med sig när man går på balen med detta kvittot får man även vett och ettikett regler, frukost på skolan kl.06
För upddatering läs - studentsture.blogg.se
£7 Mötet avslutas
NU KÖR VI ÅRSKURS 3!!!!
//Kattis
King Lear
Klädsel manliga karaktärer:
Smoking och platta skor - leta på amnesty, kupan, myrorna, emmaus ect. Häng undan om ni hittar något. Om det absolut inte går att hitta någon smoking så är det mörk kostym som gäller.
Klädsel kvinnliga karaktärer:
Svart coktail klänning (den lilla svarta) och högklackade skor.
Smatliga skådespelare ska även ta reda på olika ordensmärken som t.ex. frimurarna och tempelriddarna.
Tre grupper för olika ansvarsområden:
Rekv/kläder/smink:
Algot
Karin
Petra
Ljus/teknik:
Louis
Konrad
Mario
Katrin
Senografi:
Kattis
Matilda
PR:
Hampus
Elin
Nu kör vi!
//Kattis
6 nummer om SEX

Tack för i Helgen säger jag
Tack för idag

Fler utvecklingssamtalstider åk 2
Individuellt val åk 1
/Susanne
Utvecklingssamtal åk 2
Happy Hamlet











(förlåt Hampus, bilden är bara så härlig ^^)



(Hamlet och Ofelia)


Tack för en oförglömlig kväll.
Mvh Agnes
Sila snacket
To be continued
Idag har vi forsatt vår resa genom etik/moralens värld. Tankar och idéer har strömmat fram i långa diskussioner, så att vi mitt uppe i alla olika sortes etikmodeller höll på att glömma bort lunchen, och vi har nästintill pratat sönder varandras öron.
Vad våra tankenötter har grunnat på idag är de olika etikmodellerna, vad de innebär och vilken vi tillhör. Går det att bara använda sig av en?
Nedanför följer en redovisning av de ämnen/påståenden som våra tankar har cirkulerat kring.
Processen bakom en etisk modell:
- avsikt
- den fysiska handlingen
- konsekvens
Avsikten:
- sinnelags/avsiktsetik
* värdet ligger i de goda avsikter som jag har i en handling, även om det blev fel
”Det är tanken som räknas” & ”Ändamålen helgar medlen” - resultatet räknas
”En handling är rätt om den görs med gott uppsåt”
Sanningen ligger alltid mitt i mellan! Tänk alltid på det. Avsikten innan handlingen är viktigast
Den fysiska handlingen:
- plikt/regeletik
* Vad som är rätt och fel bestäms av plikter och regler, ibland kolliderar de
”En handling är rätt om den tillhör gruppen rätta handlingar i givet regelsystem”
Hur ska vi göra? Vilka plikter är vikgiast att följa?
Är det befogat någon gång att använda sig av en vit lögn?
Vad är gott och för vem?
Konsekvens:
- konsekvensetik
* målet är vad handlingarna medför i framatiden, kan handla i god tro om en positiv konsekvens
”En handling är rätt om den leder till bättre konsekvenser än andra handlingar som jag har möjlighet att välja.”
Vem är konsekvenserna för?
Slutresultat av diskussion:
Situationsetik; behövs för olika situationer, kan inte handla efter bara en sorts etik, 100% blir farligt
Jahopp detta var en kort sammanfattning för denna gången!
To be continued
//Kattis
Årskurs två, Sh A
För er som missat genomgången (20/1) av den inlämningsuppgift som har med privatekonomi att göra så lägger jag även uppgiften i ert klassfack. Några av er har varit frånvarande lite väl mycket och därför missat stora delar av detta område. Allt går dessutom inte att ta igen eftersom lektionerna varit upplagda med filmer och diskussioner i gruppen. Skärpning alltså då det gäller närvaron!!!
Nästa vecka (v.4) samlas vi som vanligt kl.9.30 för att jobba vidare på uppgiften. Vi ses i K48 även denna lektion. Uppgiften ska vara klar och lämnas in onsdagen v.5 (3/2). / Karin Hansson
Snö är fantastiskt, oftast
Ebba

Nu är jag kalas glad! Jag har förstått mig på hur man lägger in inlägg på bloggen!
Kramar Ebba
Torsdagar ägs gemensamt......
Därför är det av största vikt att all bidrar med något på vår gemensamma tid på torsdagar 09.00-09.30.
Ta chansen att framföra något som vi andra kan lära oss av, temat är fritt, enskilt eller i grupp, valet är ert!
Undertecknad har ett kalendarium för torsdagar under terminen, ta kontakt med mig så skriver jag in er.
Går någon torsdag bort eller ni själva får förhinder så byter vi bara dag!
Tid till förfogande: 20-30 min. Bergmansalen!
Skolutveckling är inte komplicerat, och jag lovar er att ni driver er egen utbildning framåt!
Väl mött till innehållsrika torsdagar, Michael Hedlund
Se upp, hör upp åk 3
8.10 Arbetsmiljö och säkerhet i K25 med mig.
11.00 Dramats historia
Alltså, ni börjar 8.10.
Webbschemat och blogginfo om tider är överensstämmande, alltid.
Thomas
er upplyste arbetsmiljöcoach
Religionskunskap
Hej hopp!
I torsdags drog vi igång med religionskunskap. En avspark med tema etik och moral i kombination med lera, kan det bli bättre? Vi delade in oss i fyra grupper med fyra olika teman: värderingar, dygder, etik och moral.
Fick ungefär en timma på oss att ta reda på ordets betydelse, skriva ner 3 stycken ord som vi ansåg representerade vårt tema och sedan skapa en lerfigur utifrån det.
Grupp 1. Moral
Betydelse: känsla/handlande av rätt och fel
Ryggsäck: vad vi har med oss i vårt bagage, det går alltid att byta ut eller lägga till vad vi har med oss längs livets resa
Grupp 2. Värderingar
Betydlese: grundläggande synsätt/uppfattning, subjektiv
Trappan: Vi flyttar oss upp och ner på de olika trappstegen beroende på hur våra värderingar skiftar, den lilla bollen på bild två är människan
Grupp 3. Etik
Betydelse: varför vi handlar som vi gör, läran om moral
Vågskålen: väger våra etiska beslut, hur vi ska handla och varför
Grupp 4. Dygder
Betydelse: våra goda egenskaper, alltid positiva
Lillan: människans personlighet/egenskaper, ständigt föränderligt, jaget
Ser fram emot nästa lektion!
// Kattis
HAPPY HAMLET
HAPPY HAMLET på Mediteket
En föreställning av teatergruppen Stjärnan i sammarbete med åk 3 Teater/Dynamo - Sturegymnasiet.
Den årliga sammarbetsproduktionen har premiär onsdagen den 20 januari kl. 19.00.
Även föreställning torsdag 21 januari kl. 19.00
Bild från förra årets uppsättning "Den inbillade sjuke"

Klassråd ES09T 14/1-10
§ Mötet öppnas
§ Martin väljs till ordförande och Christopher till sekreterare.
§ Förra mötets protokoll godkänns.
§ Det måste bli skärpningen på städningen i lobbyn, alla måste hålla rent efter sig och plocka undan efter sig. Både ettor tvåor och treor måste hjälpas åt. Detta gäller äv en diskningen, skölj inte bara rent muggar och annat utan diska rent med diskmedel!!
§ Emma N ska försöka kolla upp om tröjor till klassen och har man ide till tryck är det bra om man skissar ner det och visar för klassen.
§ Teater bandet finns till för alla inom teater dynamo så vill man vara med så kontakta bara Peter E Bengtsson.
§ Stormötet finns till för att vi ska få samma information alla 3 klasser och att för att alla då ska veta om det. Men vi ettor vill då att allt ska komma ut. Som exempel: varför har inte ettorna fått veta att treorna betalade Joakim Nätterqvist besök??? Så med andra ord: All information måste ut på stormötet!! Inte bara en del utan altså allt!!
§ Ebbas och Benjamins teater som är tänkt att spelas på skolor, folk kan behöva ställa upp på fritiden för att repa. Vi diskuterade att man kanske ska gå ihop i grupperna och repa och sen sätta upp en deadline för att vara klara. Eller så får man göra ett schema och så får man rätta sig efter det.
§ Övriga frågor.
1. Var ska vi vara om man ska repa teater på fritiden??
man får antingen träffas hemma hos någon eller så får man stanna tillsammans efter skolan och repa där. Thomas skulle fixa låskorten till oss, de kommer någon gång nästa vecka troligtvis.
§ Mötet avslutas.
Cogito
Kort beskrivning:
Simon är en vanlig kille i tonårsåldern som tycker om att läsa, spela datorspel och umgås med sina vänner. Men han känner sig begränsad i sin tillvaro, att han inte riktigt har kontroll över sig själv. Kanske är det någon annan som har det?
Part 1:
http://www.youtube.com/watch?v=NFPW1V4Cwtk&feature=channel
Part 2:
http://www.youtube.com/watch?v=6nAdM1pbR4A&feature=channel
Släng gärna in en kommentar om vad ni tycker!/ John Anderberg samt Triple T.
May the force be with us

God fortsättning och välkomna tillbaka

Tider kring Happy Hamlet med Stjärnan
Happy Hamlet
Arbetsmiljö åk 3
Kursen innehåller den fantastiska arbetsmiljölagen, den tunga men vackra diskrimineringslagen, stress- finns det och i så fall var?
El och dess magiska egenskaper. Temperatur, ljus, ljud och form- i en lokal nära dig. Dina rättigheter och skyldigheter.
Genus och arbetet, organisation och gruppteori samt den härlig upplyftande Arbetsmiljösången som kanske Strindbergskamraterna kan ge i en ny tappning.
Allt kommer att varvas med underfundiga föreläsningar, kreativa rollspel och djupdykningar i lagtexter samt annan litteratur vi gemensamt anser viktigt.
Det viktigaste av allt är du. Din närvaro och din erfarenhet kring arbete och dess konsekvenser.
Vi ses snart.
Eran ödmjuke arbetsmiljöcoach
Thomas