Religionskunskap
Hej hopp!
I torsdags drog vi igång med religionskunskap. En avspark med tema etik och moral i kombination med lera, kan det bli bättre? Vi delade in oss i fyra grupper med fyra olika teman: värderingar, dygder, etik och moral.
Fick ungefär en timma på oss att ta reda på ordets betydelse, skriva ner 3 stycken ord som vi ansåg representerade vårt tema och sedan skapa en lerfigur utifrån det.
Grupp 1. Moral
Betydelse: känsla/handlande av rätt och fel
Ryggsäck: vad vi har med oss i vårt bagage, det går alltid att byta ut eller lägga till vad vi har med oss längs livets resa
Grupp 2. Värderingar
Betydlese: grundläggande synsätt/uppfattning, subjektiv
Trappan: Vi flyttar oss upp och ner på de olika trappstegen beroende på hur våra värderingar skiftar, den lilla bollen på bild två är människan
Grupp 3. Etik
Betydelse: varför vi handlar som vi gör, läran om moral
Vågskålen: väger våra etiska beslut, hur vi ska handla och varför
Grupp 4. Dygder
Betydelse: våra goda egenskaper, alltid positiva
Lillan: människans personlighet/egenskaper, ständigt föränderligt, jaget
Ser fram emot nästa lektion!
// Kattis
Hej!
Jag gillar upplägget med ämnesområde/grupper och hur begreppen och metaforerna gestaltas i lera. Här snckar vi estetiska lärprocesser Hurraah! vad jag är gla´ ida över att vara rektor på ES!!
Pär Henriksson