Arbetsmiljöprov på tisdag för åk 3
Arbetsmiljö
Områden:
Diskrimineringslagen, Jämställdhet och genus, FIRO, FIRO B, Joharis fönster, feedback och ledarskap.
Syfte:
Att redogöra och förstå ovanstående delar kopplat till psykosocial arbetsmiljö i första hand (fysisk när det blir synligt)
G
Redogöra för vilka grunder diskrimineringslagen utgår ifrån.
Redogöra för riksdagen och regeringens formulering gällande jämställdhetssträvan (står i kompendiet om jämställdhet från SCB)
Redogöra för FIRO faserna inkl.de två mellanfaserna. Vad de kallas och dess innehåll.
Redogöra för FIRO B Tillhöra, Kontroll och Öppenhet.
Redogöra för Joharis fönster.
Redogöra för hur sorterad feedback går till samt feedbacktrappans steg
Redogöra för situationsanpassat samt transformativt ledarskap
VG
Ge exempel på situationer där man kan anmäla till DO samt hur du gör för att anmäla.
Koppla ihop FIRO, FIRO B, Joharis, feedback och ledarskap. Ge exempel utifrån din klass eller annan grupp du känner till.
MVG
Använd din kunskap från ovanstående områden och ge förslag på hur man kan förebygga diskriminering (göra en plan typ SAM och vad man då kan undersöka), öka jämställdheten samt utveckla grupper och ledarskapet genom teorimodellerna.
Är det något du undrar över hör av dig så snart som möjligt. Annars förutsätter jag att du är förberedd.
Thomas