God jul!!!!

God jul på er alla Dynamos!!!!

Matematik planering för ES10t

Hejsan!
Nu ligger den nya planeringen ute på fronter. Vi kommer att arbeta med grafer och funktioner.
Ni som är nyfikna kan gå in och kolla.
Ha ett trevligt jullov/Linda

God jul och ett gott nytt år

Hejsan!
Jag vill passa på och tacka för denna termin. Det har varit en rolig tid jag ha fått ha tillsammans med er.
OBS. Ni som läser matte B och inte har lämnat in statistikarbetet gör detta senast den 29 december, så hinner jag rätta. 
Jag önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år. / Linda 

Stormöte + bygga som attan

Hej hopp
Imorgon blir det stormöte, tror att alla har koll på det, men en blänkare här för säkerthets skull.
och sedan blir det bygga och rigga som aldrig förr med åk 3. Det är superviktigt. Blir vi inte färdiga blir det ingen jul, allt hänger på oss och så.
Skepp ohoj
Teknik efter lunch imorgon alltså.
Hej hej
Peter

Gäller alla!

Imorgon är det TV´s julshow i Bergman, kl.9.00, direkt efter träffas vi alla i dramasalen för stormöte.

Hälsningar
Dynamopedagogerna

Ingen dropin i matte på i morgon

Hejsan!
Det kommer inte vara någon dropin i matte i morgon torsdag./Linda

Påminnelse ES10T

En påminnelse till alla i ES10T som ville vara med i julklappsleken på Torsdag. Glöm inte att ta med en present, och om ni inte redan köpt och vill vara med, så mellan 20-30 kr ska presenten kosta.

Verka, Leningrad Cowboys, Grotesco

Hej Hopp
Tre goa grejer om man gillar lite ompa bumpa och festlig musik.
Verka Serduchka
Leningrad Cowboys och Röda amens 1:a musikkår på Torget i Helsingfors
och sist men inte minst Grotesco
Kolla in och tjolahopp.
Mer av allt finns på Youtube.
Hej svejs
Maggan och Peter

BARN ÄR INTE TILL SALU!



Vad är människohandel?

+ FN har en lång men heltäckande definition av människohandel, här uppbruten i tre delar:

Det handlar om vad som görs:

”Rekrytering, transport, överföring, hysande eller mottagande av personer…”


… hur det görs
:

”… genom hot om eller bruk av våld eller andra former av tvång, bortförande, bedrägeri, vilseledande, maktmissbruk eller missbruk av en persons utsatta belägenhet eller givande eller mottagande av betalning eller förmåner för att erhålla samtycke från en person som har kontroll över en annan person …”



… och varför det görs
:

”… i syfte att utnyttja denna person. Utnyttjandet ska innebära åtminstone utnyttjande av andras prostitution eller andra former av sexuellt utnyttjande, tvångsarbete eller tvångstjänst, slaveri eller med slaveri jämförbara bruk och sedvänjor, träldom eller avlägsnande av organ.”


+ När det gäller barn krävs dock inget otillbörligt medel (hot, våld, manipulation etc) för att det ska definieras som människohandel.


+ Det kan finnas många olika syften för handel med människor. Exempel: för sexuella ändamål; för avlägsnande av organ; för tvångsarbete; för krigsföring.


+ Vanliga sektorer för tvångsarbete: jordbruks-, gruv- och byggindustrin; hotell- och restaurangsektorn; hushållsnära tjänster och inom organiserat tiggeri och kriminalitet.


+ I Musikhjälpen har vi valt att fokusera på människohandel med barn.


+ Vi har också avgränsat till att fokusera på tre olika former av människohandel med barn: Sexhandel med barnhandel med barnsoldater samt handel med barnarbetare.




Hur omfattande är problemet?


+ Människohandel är världens tredje största kriminella industri efter drog- och vapenhandel.


+ Hälften av alla offer för människohandel är minderåriga, det vill säga under 18 år.


+ Varje år beräknas enligt FN minst 1,2 miljoner barn och ungdomar bli utnyttjade i den globala kommersiella handeln med barn – drygt hälften handlar om sexhandel.


+ Om man också tar med vuxna i beräkningen hamnar siffran på omkring 4 miljoner människor som utsätts för människohandel – ungefär motsvarande halva Sveriges befolkning köps och säljs varje år.


+ Runt 300 000 barn rekryteras eller utnyttjas just nu i väpnade konflikter.


+ Handeln är global: International Organisation of Migration uppskattar att 120 000 barn och kvinnor förs in i EU varje år. Två tredjedelar av dessa kommer från Östeuropa. Många som förs in i Europa kommer numera också från Västafrika, Nigeria är ett stort rekryteringsland.


Varför finns problemet?



Ett svar är: För att du kan bli snuskigt rik på det:


+ Människohandel är lukrativt – bland annat för att en och samma människa kan säljas om och om igen.


+ Den globala vinsten bara för människohandeln inom sexindustrin beräknas av ILO till över 200 mrd kronor per år. Ungefär lika stor vinst som IKEA beräknas göra – på åtta år.



… eller så kan man säga att köparna är roten till det onda…


+ En förutsättning för att människohandel ska existera är att det finns en efterfrågan, det vill säga: Någon måste vara villig att köpa den andra människan. Utan köpare – ingen handel.


+ Enligt BRÅ har till exempel 70 procent av svenska sexköpare någon gång köpt sex av kvinnor utsatta för människohandel.



… eller är det sociala missförhållanden som är roten till det onda?


+ Skit ger ofta mer skit: Sociala och ekonomiska ojämlikheter, fattigdom, krig, politisk instabilitet, ojämlika maktförhållande mellan personer och länder och brist på jämställdhet är andra faktorer som driver människohandeln.



Hur går det till?


Handeln med människor ser ut på ett oändligt antal olika sätt, ofta i gråzonen kring prostitution och
arbetskraftsexploatering, ofta utan en tydlig gräns mellan frivillighet och tvång, ytligt sett.


+ Rekryteringsmetoderna består i allt från löften om en bättre tillvaro och framtid till ren kidnappning.


+ Den första kontakten vid rekryteringen sker många gånger via personer i den brottsutsattas (personen som köps och säljs) närhet, såsom vänner, familj och bekanta, eftersom man då litar på dessa personer.


+ Den brottsutsatta reser ofta själv, utan gärningspersonerna, och med lagliga dokument – till synes av fri vilja.


+ Den brottsutsatta kontrolleras med olika grader av tvång: Ibland genom våld och inlåsning, men vanligare genom psykiskt våld och hot (till exempel om att döda mamman eller ta systern istället); genom skuld och skam (man får personerna att känna att det är deras eget fel); genom att beslagta passet; genom att ekonomiskt skuldsätta personen eller genom att sätta personen i en mer subtil beroendesituation – många gånger är upplevs människohandlaren paradoxalt nog som en av få trygga punkter i en ny miljö.



Vad görs idag?


Här är exempel på organisationer och verksamheter som Radiohjälpen stöttat tidigare:


Unga Liv
Rumänien och Moldavien
Akuta kriscenter för övergivna barn och flyktingbarn och för dem som lyckas återvända från trafficking. Traumabehandling, psykosocialt stöd, utbildning, placering i fosterfamiljer om föräldrarna inte finns eller är oförmögna. Förebyggande arbete: myndighetspåverkan och attitydförändring för att förhindra att barn försvinner in i sexindustrin eller barnarbete.



Rädda Barnen
Rumänien och Moldavien/Östeuropa allmänt
Långsiktig närvaro för att bland annat bygga upp lokala barnrättsorganisationer. Utbildning och påverkan och politisk lobbying för att motverka trafficking.



Skandinaviska Barnmissionen
Moldavien
Program för föräldralösa och gatubarn och traffickingoffer där de försökt mobilisera lokalsamhället mot barnhandeln.



Rädda Barnen
Västafrika
Stort projekt kallat Children in Migration, i spåren efter diamant- /inbördeskrig i flera länder. Här inryms alla aspekter på barnhandel: Soldater, barnarbete, prostitution, koranskolor.



Röda Korset
Sierra Leone och Liberia
Arbetar framförallt med fd barnsoldater som man försöker lokalisera, rehabilitera, utbilda och slussa tillbaka till familj och samhälle.



Diakonia och IOGT NTO
Norra Thailand och Burma
Arbetar mot trafficking och prostitution som särskilt drabbar barn från minoritetsfolk. Center för skydd för flickor som rehabiliteras. Skydd och stöd för gatubarn m m.



Läkarmissionen
Etiopien
Bedriver sedan många år ett omfattande program mot barnarbete. Man försöker förhindra nyrekrytering, få ut barn redan i arbete, rehabilitera dem och reintegrera dem i hembyar och familjer.



Kvinna till Kvinna
Liberia
Arbetar med 200 flickor som drabbats svårt av kriget, framförallts som barnsoldater. Utbildning och rehabilitering.

 

Järngänget som håller i programmet i sex hela dygn, inlåsta i en glasbur i centrala Malmö!
(tryck på bilden för att komma till hemsidan!)
Vi har chans att påverka, vi har chans att ändra! Slå på p3 och lyssna på sveriges radios grymma satsning mot människohandel! Önska en låt för 50, 100 eller 200 kr? Skriv vilken av summorna du vill skänka och vilken låt och av vilken artist. Skriv varför du vill höra just den låten och skicka till 72999!!!!!!              - du gör skillnad!

OBS! Åk 2

En påminnelse:
Imorgon, tisdag, har hela klassen matematik 13.30.15.40.

På onsdag är ni figuranter hos Polisen.

Thomas och Ann-Margret

Åk 3- onsdag 15/12

Hej
På onsdag har ni inga lektioner med mig i röst och rörelse eller arbetsmiljö. Jag och Ann-Margret har Högskolestudenter hela dagen i Bergman.

Du som vet med dig att du inte gjort skelettprovet i röst-och rörelse eller provet med FIRO, FIRO B etc kontakta mig så snart du kan.

Hälsningar
Thomas

Ny skrivtid för historiaprov åk1

Ni som inte var närvarande i fredags när ni hade prov i historia får en ny chans nu på onsdag (15/12) kl 9.40 i K25.
Lycka till!
Maggan och Susanne

Tisdagens matte B lektion

Hejsan!
På tisdag kommer vi ha en stunds myss matte. Både grupp D och Y skall vara med, med undantag för de som har pratat med mig. Tag med fika. Glöm inte titta i planeringen som ni fått ut. Ni som inte gjort dessa sidor har detta i läxa. Har ni tappat bort eller inte hittar planeringen finns den på fronter. Ni som inte lämnat in statistik uppgiften gör det snarast så slipper ni ha uppgifter efer er. Undrar ni över något så hör av er.

Ha en trevlig helg/Linda

Triple T Productions, andrapristagare i skandinavisk filmtävling.

Här är vårt bidrag S25 som vi lyckades kamma hem andraplatsen med i den skandinaviska filmtävlingen videomarathon.
http://www.videomarathon.tv/video/886556/-2-pladsen-john-anderberg
Sammanlagt tävlade vi mot 180 bidrag!
Mycket nöje
/Triple T Productions

Åk 3 - Bedömningsuppgift i Arbetsmiljö

Hej!
Här kommer uppgiften, den finns även på Fronter i Arbetsmiljörummet.
Thomas

Bedömningsuppgift i kursen Arbetsmiljö och säkerhet


Två av målen i kursen är följande:

ha kunskap om hur sociala kontakter, samarbete, inflytande och personlig utveckling påverkar människors hälsa och arbetsförmåga 

ha kunskap om hur fysisk och psykisk arbetsmiljö och arbetsorganisation har betydelse för individ, företag och samhälle

Syfte:

Att redogöra för dessa modeller:

FIRO – en modell om grupputveckling

FIRO B – en modell om social interaktion

Feedback – en kommunikationsmodell

JoHaris fönster- en kommunikationsmodell som medvetandgör en grupps möjligheter

Situationsanpassat ledarskap – en ledarskapsmodell.

G

Redgör för modellernas innehåll.

VG

Ovanstående samt sätt ihop modellerna dvs på vilket sätt kan modellerna samverka med varandra

MVG

Ovanstående samt tillämpa modellerna på verkligheten. Antingen i din egen klass eller i ett annat sammanhang som du har erfarenhet av.

Hämta grejer och dricka glögg

Hej åk 3
På tisdag kl 9.00 åker vi från skolan till Ysby för att hämta grejer till Strindberg och kanske äta en pepparkaka eller två. Ett slags microläger en stund på dan.
Sen åker vi tillbaka till skolan igen.
Hurra.
Skepp ohoj
Maggan och Peter

Stormöte på torsdag

Hej
På torsdag har vi ett stormöte kl 10.00 i Bergmansalen.
Vi har inte haft några möten på grund av Genusspöktåget så jag tycker att det är på tiden att vi alla ses.
Vi informerar varandra om vad som är pågång.
Däremot blir det inget pedagogmöte eftersom Thomas och Ann-Margret är på Högskolan.
För åk 2 är det oerhört viktigt att närvara då information om figgurantdagen med polisen kommer att gås igenom.
Alla som kommer kommer att få höra en grym rysk låt att dansa till. Något vi plockade upp på en av våra många resor till Ryssland.
Hälsningar Maggan och Peter

Åk 3- arbetsmiljö

Något sent inlägg. Imorgon är det DTF enligt schema på em. Vi har arbetsmiljölektion mellan 13.30-14.30, vi ses i Lobbyn.

Thomas

Matte B i morgon

Hejsan!
En liten påminnelse, det är matte lektion i morgon onsdag för grupp Y (rosa gruppen).
Vi ses i morgon/Linda 

Tack för idag

Till åk 2 riktar vi ett stort tack för väl genomförd miniföreställning och trevligt sällskap åt Folkpartiet vid deras säsongsavslutning.
Stort tack
TeamTeater

hej mitt jämställt land

nu är jag hääär....




Tvår frågeställningar till hur f*n de tänkte här;

Om jag som tjej kommer in och vill köpa dessa till MEJ, blir jag nekad då?
Om jag som tjej har dessa färger som favoriter eller tycker att de skulle passa väldigt bra på min iPhone...har jag FEL då? 


det kan man ju allt fundera, hej DO ;)

Matte B i helklass

Hejsan!
Nu var det äntligen dags för matte igen:)
Vecka 49 är tiderna som vanligt.
Vecka 50 kommer alla teater tvåor ha matte tisdagen den 14 december i helklass kl: 13,30-15,40.
När det gäller statistikarbetet skall den vara inne senast nu på onsdag. Ni kan lägga det i mitt fack eller maila mig arbetet.
Ha en fortsatt bra dag/Linda

Åk 2 Utvärdering!

Hej igen! Både rosa & blå gruppen ska ses 10.00 på onsdag 8/12 för att utvärdera Genusspöktåget! Ta med en penna! Vid 10.30 ska forumgänget förbereda sig, så ni har ca 30 min till att utvärdera. Utvärderingen innehåller 6 frågor. Frågorna rör din insats i projektet samt arbetet i gruppen mm.

Dynamolärarna

Åk 2- Blå gruppen

Hej
På onsdag träffas vi 10.30. 11.00 börjar Likabehandlingsarbetet, dagen avslutas 15.30.

Hälsningar
Thomas och Ann-Margret

PS. Scenerna inför dagen repas imorgon på Prova på, vi ses 17.45. Kvällen slutar 20.00. DS

Åk 2 - Rosa gruppen

Hej

Imorgon, tisdag, utgår eran teaterlektion på em då ni ska närvara på kvällens prova på, se tidigare blogginlägg.

Thomas och Ann-Margret

12an Big Band spelar i Mediteket och ni är bjudna

Kom, kom det blir jättekul.
MVH
Teaterlärarna

Tack för allt

Tack för en fantastisk spelperiod. Nu har ni fått så mycket rutin att det kommer att räcka åt både framtidsspaningen, polisarbetet och förestående samhällskunskapsprov.
Ni är bra tycker vi
Vi ses i veckan hälsningar Maggan och Peter

Framtidsspaning åk 2

Hej åk 2

Här kommer de utlovade grupperna. Uppgiften är att hitta en sketch/scen där ni tar upp ämnet på ett lekfullt och gärna humoristiskt sätt. Tanken är att vi skall sätta samman scenerna till en kabaré där alla scener skall vara överdrivet positiva. Dvs. om 20 år är samhället en fantastisk plats att leva i.

 

Premiär kommer att vara 27:e januari så det är lika bra att sammankalla sin grupp och jobba, kanske även under de tre veckor långa jullovet.

Ni kommer att få lite mer material av mig när vi träffas.

Med vänlig hälsning

Maggan

 

Att vara ung i Halmstad kommun om 20 år.

 

Matilda, Clara och Martin: Livsstilsbaserat boende

Sara-Klara, Agnes, Douglas och Linnea: Klimat/miljö

Tove, Jimmy och Mimmi: Skola

Therese, Mergim och Miranda: Inflytande

Nelly, Kevin, Ludvig och Melinda: Hälsa, Trygghet

Kristoffer, Emma O och Erika: Arbete

Ida, Emma N, Jasmine S och Wynja: Boende, segregation.

Jasmine Arm, Saga och Jesper: Äldre och yngre.

Benjamin, Jasmine And, Malin B och Sara: Turism och upplevelser.

 

 

Drop-in i matematik

Hejsan! Drop-in i matte är på torsdagar kl:16.00-17.00. Välkomna/Linda

Kära tvåor!

Tack för tre fina spelveckor! Nu är det dags för nya uppdrag: tisdag kväll ses vi allihop klockan 17:45. Då skall blå gruppen repetera forumscenerna inför onsdagens likabehandlingsarbete. Rosa gruppen kommer vara värdar för "Prova-på kvällen". Vid sju kommer rosa gruppen och prova-på deltagarna att titta på forumscenerna och prova inhopp. Vi avslutar kvällen allihop klockan 20:00. Ann-Magret håller i kvällen, så kontakta henne om ni har några frågor. Hälsningar från August och Ann-Magret

Äntligen dags för kulturhistoria för åk2!

På måndag börjar vi fördjupa oss i barockens härliga överdåd. Ett litet fel har dock insmugit sig i schemat för v 49 och 50... Vi börjar kl 9 på måndagar framöver och inte kl 8! Vi ses på måndag! Susanne
RSS 2.0