Bilderna
Analysen kommer imorgon! LOVAR!
/Karinbanan
PS: hittade denna bilden i min kamera. Tror Katrin fotograferade. Blir glad av den! GODNATT:)
es07t = kärlek

Maggans tider med åk 3
V 9
tisdag 13.00 Religionsredovisning Kristendom/Islam
onsdag 10-12 Rep med Maggan
torsdag 13.00 Rep med Maggan
fredag 11.00-11.30 Analysgenomgång.
12.15 Analys med åk 1
V 10
tisdag 13.00 Skriftlig reflektion
onsdag 10-12 Rep med Maggan
torsdag 13.00 Rep med Maggan
fredag 11-14 Religion Profan livssyn
V 11
Denna vecka gäller egna rep samt skriva färdigt projektarbete. Absolut sista inlämningsdag för projektarbetet är 25/3. Bergmansalen är upptagen för föreställningar V 11, 12 och 13.
fredag 19/3 11-14 Religion Skrivuppgift profan livssyn
Fredagen den 26/11 är det idrottsdag
Fredgen den 2/4 börjar påsklovet.
Tider för premiär och föreställningar tas vid produktionsråd med gruppen.
Tack så länge
Maggan
Matematik
Här finns matte A, B och så vidare... Med video och grejer. Kanske värt att kolla in?.
http://www.matteboken.se/
Skepp ohoj
Ha så trevligt på lovet, åk så mycket skidor ni kan, här kanske det blir regn i morgon.
MVH
Maggan och Piotr
Läger
Ta ett snyggt porträtt på var och en av er, gör det med snyggt ljus i någon miljö. Tänk på ansiktet och prickarna i ögonen.
Och såhär blev hälften av resultaten. Karin B lägger upp resten mycket snart.
Skepp ohoj, tack skall ni ha och bra gjort min vänner!
MVH Peter













Våld på öppen gata..
De kom de trodde ifrån 3-4 killar som bråckade.
Men när vi väl ser vad som försigår så är det runt 10-15 killar som står och slåss. Vi ringde 112 och bad dem att skicka en polisbil.
Vi stod och följde situationen på avstånd till polisen dök upp.
Tyvärr så hann inte polisen dit i tid för att stoppa allt, innan de olika gängen skildes åt. Och de fick därmed inte tag på någon.
Kände bara för att berätta detta och att uppmana alla till att försöka och hjälpas åt, till ett bättre och tryggare samhälle. Att ringa kan vara skilnaden på någons liv eller död. Så det är dags att agera!!!
GOD NATT och SOV GOTT allihopa!
btw..
Fan vad coolt, detta är mitt första inlägg
// Izadora
Läger åk 3 - Dag 3
Ja då var sorgligt nog den sista dagen på lägret här.
Efter en mysig torsdagskväll med film och prat så kröp vi alla i säng. Efter lite bus och knas så somnade vi alla tillslut och i morse var det dags för mumsig frukost och sedan var det dags att klippa de där fantastiska religonsfilmerna som vi spelade in igår.
Grupperna satte sig vid en varsin dator och började jobba flitigt och efter mycket om och men så var de färdiga! Hurra vad vi är bra:D
Helt plötsligt börjar det snöa så där super duper jätte mycket och vi får höra att det tydligen skulle komma runt 20 cm snö under eftermiddagen. Typiskt tänkte vi, då blir det ju inte så där jätte roligt att köra hem till halmstad. För att vara på säkra sidan så beslutade vi att snabbt som vinden packa väskorna och göra oss iordning för hemfärd innan det blev alldeles för mycket snö. Men innan vi åkte så dukade vi fram för lunch och MUMS vilken god mat det var!(som vanligt när man är i ysby) Det blev ugnslagade rotfrukter med råris och honung och vitlökssås:D
Mätta och glada packade vi ut i bilen, kramade våra underbara lärare Maggan och Peter och begav oss av hemåt.
Ytterligare ett underbart läger är till ända och jag tror att jag talar för alla när jag säger att vi alla åker hem med stora leenden, fulltankade med ny kunskap, kärlek och härliga minnen!
TACK för de här fina dagarna!
Puss och gull<3
Läger åk 3 dag 2!


Historia?
Har inte ettorna historia idag, fick ett sms att den var inställd stämmer det?
Läger åk 3 - Dag 1
Så går första lägerdagen mot sitt slut och vi är alla trötta, glada och ännu lite klokare än vad vi var i morse.
Ca kl 10:43 trillade det första gänget från klassen in och strax efter kom resten. Dagen började med kaffe och kaka och följdes därefter av lunch. SEN drog allvaret igång. Efter en kort, men väldigt bra info/analysfilm om King Lear så började alla skriva en pjäsanalys. Under Maggan och Peters glada tillrop börjar alla arbeta flitigt. Strax därefter började spridda klago/ångestrop höras då vi försökte göra det svårare än vad det egentligen var. Maggan fick oss på rätt köl igen och vi fortsatte knåpa ihop analysen om vår käre kung. Efter ett tag övergick pjäsanalysen i en varsin rollanalys.
När alla analyserna var färdiga så hade vi en muntlig redovisning med efterföljande diskussion i ca 1 timma.
Därefter var det teknik! HURRA ropade alla!(kanske inte riktigt..men nästan) Upp på bordet kastades diverse förlängningssladdar som skulle skarvas om. Klassen arbetade flitigt och fokuserat och detta belönades med MAT!
Jätte god mat faktiskt! Eller nej, FANTASTISKT god mat, som snabbt slank ner i hungriga små magar och gjorde alla mätta och glada! Därefter fortsatte sladdskarvandet glatt för att efter lite glass och kaffe följas av porträttljussättning och där är vi nu!
Snart kryper vi alla till sängs och minns dagen som har varit underbar! En dag fylld av kärlek, , raggsockar, flit och ny kunskap och som kommer följas av ännu mera ny kunskap imorgon(och raggsockar) då vi efter en nyttig frukost och promenad ska jobba med religon.
Puss och kram<3
/Petra
Gittanpremiär!
Alla grupperna har gjort en storartad insats och barnen var väldigt nöjda, även deras personal, när de gick därifrån.
Roligt att vi har föreställningar kvar.
En stolt pedagog
Thomas
Uppgift : Analys King Lear
Analysera pjäsen King Lear av William Shakespeare lämna in denna skriftligt.
Analysuppgiften består av olika bitar.
Karaktärsanalys:
Vilka krafter agerar i stycket?
Vilken är huvudkonflikten?
Vilken funktion har krafterna, karaktärerna?
Vilken roll spelar de olika karaktärerna för varandra i dramat? Vem är vem?
Namnge dem utifrån deras funktion i stycket.(protagonist, antagonist, drivande karaktär, motkraft skurk, hjälte etc.)
Innehållsanalys:
Vad vill pjäsen säga?
Hur understryker dramaturgin detta?
Hur understryker karaktärerna och deras roller, funktioner detta?
Dramaturgianalys :
Vilken är huvudkonflikten?
I vilken ordning sker saker? Vad betyder det?
Varför har dramatikern valt den formen, strukturen?
finns det vändpunkter som understryker innehållet?
Betygskriterier för textarbete.
G
Du lämnar in din skriftliga analys som innehåller karaktärsanalysen där du klart besvarat frågorna.
VG
Du lämnar din skriftliga analys som innehäller Karaktärsanalys och Innehållsanalys där du klart besvarat frågorna.
MVG
Du lämnar in en skriftlig analys som innehåller alla delarna där du tydligt besvara frågor och redogör för samband i löpande text. Du reflekterar över tolkning vi gjort.
Mer om läger
Bussen är bokad och klar.
Peter åker från skolan vid lunch och kan ta med sig 4 st på onsdag.
Alles GUT
SCHEMA:
Onsdag
13.00 Se en analysfilm.
13.30 Skriv en pjäsanalys. Skall inlämnas skriftligt till både Svenska och Scenisk gestaltning C
15.00 Kaffe
15.30 Karaktärsanalys. Skall inlämnas skriftligt.
16.00 Muntlig redovisning samt diskussion
18.00 Mat
19.00 Teknik
torsdag:
9.00 Frukost
9.30 Promenad
10.00 Religion
12.00 Lunch
13.00 Religion
18.00 Mat
19.00 Rickard 3:e + torsdagsmys
fredag:
9.00 Frukost
9.30 Promenad
11.00 Scenografi, rekvisita och andra listor upprättas.
12.00 Lunch
13.00 Sammanfattning, avslutning
14.00 Slut på det roliga.
Matsedel
Onsdag:
Lunch: Linssoppa med macka
Kväll: Wook med äggnudlar.
Torsdag:
Frukost: 9.00
Lunch: 12.00 Potatis och purjulöksoppa med creme fraisch och tångkaviar
Kväll: Peters grönsakslasange med sallad.
Fredag
Frukost 9.00
Lunch: 12.00 Rostade rotfrukter med vitlöksyoghurt spetsad med honung. Serveras med Råris.
Läger åk 3



Sila Snacket!






Mvh Agnes, som alltid har kameran redo ;)
Städning.
Några av ettorna bestämde sig för att hjälpas åt att städa upp, och göra det fint. Vi hoppas att alla kan hjälpa till att hålla vår fina lobby ren, eftersom vi spenderar så mycket tid där tillsammans.
Den tiden i lobbyn vill jag helst inte förknippa med att alla lämnar odiskade koppar, klagar på andra eller tvingas plocka upp skräp från golvet. Jag pekar inga fingrar, jag säger att alla måste anstränga sig lika mycket, så att vi kan förknippa lobbyn med mysiga stunder, trevliga samtal och rena bänkar och koppar.
Kom igen nu, alla underbara teaterelever. STÄDA EFTER ER!

Jasmine diskar!

Tove och Mathilda slänger sopor!



(Fotografen hjälper också till!

"Stöka inte ner nu när jag gjort det så fint!"

Ida hjälper till !

Mjölken ska in i kylskåpet när man är klar med den!
//Agnes
Klassråd ES08t! 11/2
- Mötet öppnas!
- Alla tackar Mergim för gott godis! Tack Mergim =)
- Grattis Algot för körkortet! =D
- Alexandra opererar sin fot idag, hoppas det gått bra =) Massor med kramar från oss! <3
- Och så fick vi nya scheman, angående de veckor vi spelar "Sex numer om Sex", Najs. För er som inte har fått något så finns det fler i lobbyn.
- Mötet avslutas.
Arbetsmiljöprov åk 3
Katrin, Karin och Petra 8.10-9.00
Elin, Louis och Kattis 9.10-10.00
Matilda, Jesper och Konrad 10.10-11.00
Hampus, Mario och Algot 14.40-15.30.
Områden vi pratar kring är: Arbetsmiljölagen, SAM- systematiskt arbetsmiljöarbete, Stress-biologiskt, fysisk och psykiskt samt förebyggande.
Är det något kontaktar ni mig.
Thomas
eran ödmjuke arbetslivscoach
Årskurs 1 VARBERG PÅ TORSDAG
På torsdag åker vi till Varberg och muséet i fästningen.
Vi samlas på järnvägsstationen 8.45. (Lite tidigare än vi sagt tidigare för att jag verkligen ska hinna med att köpa rätt antal biljetter.)
Ni som kommer med tåget eller hoppar på i Falkenberg. Kan ni skicka ett sms till mig
före 8.45. Jag måste veta om ni kommer eller är sjuka. Min mobil: 0739 46 45 45
Kom ihåg att ta med något att äta på förmiddagen. Lunchpaus blir först efter 11.30.
Välkomna till en dag i Darwins anda!
Karin
Åk2 Politikerutfrågning
Nu på onsdag 10/2 är det viktigt att alla i åk 2 är laddade för då och även onsdagen därpå kommer några politiker till oss i sal K25. De ska berätta lite om den ideologi som ligger till grund för partiet och deras kommunala och rikspolitiska partiprogram. Därefter får ni ställa alla de frågor ni behöver för att kunna ta ställning till hur ni vill rösta i höstens val. Jag har sammanställt de frågor ni gemensamt kom överens om att ställa till alla partier. Vi samlas som vanligt kl.9.30 i sal K25. / KARIN H
Svenska åk 1 måndag 8/2
kl. 9.00-11.00 kommer ni som inte ska redovisa historia för Malin på eftermiddagen. Ni blir därmed lediga resten av dagen.
kl. 11.45-13.45 kommer ni som ska redovisa historia. Ni behöver inte komma före denna tid! Passa på att utnyttja tiden på morgonen för att förbereda er historiaredovisning!
/Susanne
Klassråd ES09t
- Ordförande Malin B.
- Sekreterare Emma O.
- Förra mötet godkänns
- Diskution ang. Rep med barnteatrarna, tider efter skolan, lokaler osv.
- Stökigt i klassen. Vad ska vi göra åt det? Respektera varandra. Tänka på att prata mindre, säga till varandra när ljudnivån stiger.
-Väntar med att trycka klasströjor.
- Inköpslista till Gittanpjäserna skall vara inlämnat SENAST IMORGON 5/2!!
- Mötet avslutas.
Mergims första stapplade steg in i bloggens värld
förra veckans ordförande var jesper zanton
sekreterare Mergim Dobratiqi
förveckans protokoll godkänns
skol tröjorna vänatar vi med
Mötet avslutat
Tack för mig Godis nissen/Mergim Dobratiqi
ES08t klassråd 4/2
Lydia utses till ordförande.
Eric utses till sektreterare.
Mötet öppnas.
Vi börjar med röst och rörelse 15/2 och håller på 10-12.
Eric och John sjunger i imanuelkyrkan på lördagsmusiken på lördag klockan 11. Det är fri entré! vi blir glada om ni kommer och kollar. BE THERE!
Johns band Pantomim spelar på puls 12/3 vid 19:00 ungefär! Be there och rösta på dem i rockkarusellen!
Rebecca informerar om operation dagsverken! Om ni har idéer på saker och akiviteter man kan göra för att samla in pengar så säg till! =)
Skaffa loggböcker till projektarbete!!
Mötet avslutat! <3
Åk 2 Röst och rörelse
Mål efter avslutad kurs (den pågår i åk 2 och hela åk 3):
kunna tillämpa olika avspänningstekniker och rörelsetekniker samt göra röstövningar
ha grundläggande kunskap i anatomi och fysiologi avseende röst och rörelse
kunna analysera enklare röst- och rörelseuttryck
kunna ta ansvar för egen träning och förstå betydelsen av kroppslig kondition och regelbunden träning för att utveckla röst och rörelse
kunna använda röst och rörelse i scenisk gestaltning.
Källa: Skolverket
Jag kommer att berätta hur kursen sett ut tidigare och vi kommer arbeta praktiskt med kroppen. Vidare ska vi komma överens om kursinnehållet, hur det kommer se ut resten av vårterminen.
Thomas
er röst-och rörelsecoach
Åk 1 Gittanpjäserna
09.30-10.15 Fårskallarna
10.15-11.00 Kusinbarnen
11.00-11.45 Trollen
12.45-13.30 Gråvargarna.
Alla grupper repar självständigt övrig tid. Använd tiden effektivt. Gå igenom kostymer och rekvisita så att allt är färdigt.
Hälsningar
Thomas och Ann-Margret
Klassråd ES07T 4/2-10
2£ Val av ordförande: Konrad
sekreterare: Kattis
3£ Godkänner tidigare protokoll
4$ Elevinfo - inget
5£ Eventuellt Sila snacket rep idag efter lunch.
Petra ska ringa tingsrätten angående studiebesök.
6£ Algot ska kolla upp kärra till studenten.
Kolla upp ett datum till King Lear kväll
7£ Mötet avslutas
// Kattis