Ljussättning idag
Teatertider V 49, 50 och 51.
V 49. Luciarep uppe på musik torsdag 3/12 9.15 – 15.00
V 50. torsdag den 10/11 rep NikolaiKyrkan kl. 11.00. Vi repar under dagen. Föreställning 21.00.
Den 11/12 har vi föreställningar på Sture i Bergmansalen. Samling 7.30. Föreställning 8.10, 9.00 och 10.00
Åk 2
V 50 tisdag 8/12. Alla är ute och gör reklam för Teater/Dynamo. Alla måste ha tagit telefonkontakt med berörd skola innan den 8:e. Ni kommer att ha ett informationsblad med er ut som kommer att färdigställas i veckan.
V 51 tisdag 15/12 har vi produktionsmöte kring vad som skall sättas upp nästa termin. Skall vi göra sexprojekt eller spela Strindberg. Vi bedömer våra chanser och letar material.
onsdag 16/12 bygger ni som kan vara med julavslutningsscen tillsammans med 3orna.
Även torsdag 17/12. eftermiddag.
Åk 3
V 49
1/12 är det handledarsamtal och utvecklingssamtal. Bokade tider hela dagen. Övrig tid arbetar man med att boka skolbesök för den 8/12 när vi skall ut och göra reklam för Teaterinstitutionen eller jobbar med projektarbetet.
2/12 Vi lägger upp scenario för Stjärnanföreställningen och beslutar om scenografi mm.
3/12 Vi spelar in en film om sökning till teater som skall läggas på hemsidan.
Vi går igenom Stjärnanföreställningen. Rep..
Vi börjar läsa King Lear.
4/12 Ljudets finurligheter del 2
V 50
tisdag 8/12. Skolbesök.
onsdag 9/12 King Lear. Manusarbete.
Torsdag 10/12 Projektarbetsskrivning. (Maggan i St Nicolai)
fredag. 11/12 Lucia och sedan lite senarelagd teknik. Vi börjar ca. 11.00
V51
tisdag den 15/12. Genomdrag av Sila snacket. Genomdrag av Hamlet. Rollbesättning King Lear.
onsdag den 16/12 9.30-12.00 Genomläsning i roll av King Lear. 13.00-15.00 Bygge av julavslutningsscen + ljussättning.
torsdag den 17/12. TV-s Julshow. Eftermiddag färdigställande, pynta och bygga, rigga ljus, fika och ha det bra i Bergman. 13.00-16.00
Med vänlig hälsning
Maggan och Peter
Hej alla i ES08t!
Men alla de som har matte ska fortfarande ha det.
Hoppas ni får en bra dag i morgon så ses vi alla på onsdag igen =D
Medborgardialog i Varberg
Dagen började med en kopp kaffe och mingel för att sedan ta sin början med välkomnande av kommunstyrelsens ordförande i Varberg och en presentation av oss från Sture av Petra och Hampus.
Sedan ett kort föredrag av Berit Israelsson från Ungdomsstyrelsen.

Efter det gjorde vi en kort sketch om utomparlamentarisk verksamhet och AFA - Antifascistisk Aktion.
Föredrag nummer 2 på förmiddagen hölls av en kvinna från ÖrebroRegionen. Förmiddagen avslutades med stor gruppdiskussion där Stureeleverna var de mest aktiva med frågor som "När är egentligen framtiden?"



Lunch
Eftermiddagen stod Sture för. Vi började med en presentation av vad vi gjort i Varberg veckan innan och till vår hjälp hade vi SP klassen vi besökt. Våra gemensamma ramsor mötte jubel och efter dessa hade vi gemensamma värderingsövningar som leddes av Algot. Gruppen bestod då av 80 deltagare då vi fått förstärkning av 25 SP elever från Peder Skrivares skola i Varberg.


SILA SNACKET hade sedan premiär och var enormt uppskattad. När dagen var slut hade vi spelning i Halmstad, Kungsbacka och Laholm. Mest för fullmäktige men även Ungdomsstyrelsens Berit Israelsson var intresserad och kanske kan det bli så att vi ger oss ut på turne i landet med hennes hjälp.


Efter föreställningen bjöd Dynamoeleverna på forumteater som jokrades av Katarina.
Denna dag resulterade också i att vi på torsdag kommer att få information i form av ett litet föredrag av Karin Back som är projektledare på Ung i Halland. Hon kommer att redogöra för vilka pengar man kan söka för ungdomsprojekt i länet.

Dagen i Varberg avslutades med gruppvisa diskussioner där varje grupp bestod av politiker/tjänstemän och elever från Sture och Peder Skrivares skola.
En uppföljning av denna Medborgardag kommer nästa termin.
Maggan
English around the World
Tasks:
You work in groups with a variety of English
Writing – a factsheet (A4 or A5)
Individual task:
Speaking – presentation of your chosen variety of English
Planning
w 49
Monday Introduction, groups, fact finding
Friday Group work: facts (use the library and handouts) writing, preparing presentation
w 50
Monday Group work: facts (use the library and handouts) writing, preparing presentation
Friday Kulturhistoria + group/individual work
w 51
Monday Presentations (3 groups)
Friday Holiday!
För betyget G krävs att du:
har kontakt med åhörarna
uttrycker dig klart och tydligt
presenterar en engelsk variant
är ganska fri från manus
använder hjälpmedel om så behövs
håller dig inom tidsgränsen 5 – 7 minuter
För betyget VG krävs dessutom att du:
framträder engagerat och talar välformulerat
har en klar struktur i din presentation
är påläst i ämnet
presenterar en variant av engelska på ett intresseväckande sätt
bemödar dig om inledning och avslutning
är relativt fri från manus
använder hjälpmedel som lyfter presentationen
För MVG krävs dessutom att du:
visar säkerhet i din framställning
använder ett uttrycksfullt och varierat språk
är kunnig i ämnet
presenterar en variant av engelska på ett originellt sätt
använder eventuella hjälpmedel på ett smidigt sätt
Bedömningskriterier för skriftlig presentation
För betyget G krävs att ni:
har skrivit ett tydligt faktablad om er engelska variant
har lämnat in arbetet i god tid; senast måndagen den 14/12
/Susanne
Klassråd ES08t 26/11
§ 8 dec. Den 8 december är det dags att åka ut till de olika högstadieskolorna omnejden. Vi har oftast delat upp oss så att två personer hinner med två skolor under dagen. Sedan är det upp till treorna att täcka de skolor som finns kvar. Här följer tvåornas platser (Med reservation för ändringar):
Trönninge: Rebecca, Veronika
Vallås: Rebecca, Veronika
Fyllinge: Ahmad, Izadora
Lagaholm: Mimi, Zara, Amelie
Veinge: Mimi, Zara Amelie
Hallägra: John, Eric
Östergård: Lydia, Ninnie Mi, Sonne
Brunnsåker:
Stenstorp:
Örjan:
Gullbranstorp: Lydia, Ninnie Mi, Sonne
Eketånga:
Österled:
Furulund: Ahmad, Izadora
Schema över tider behövs dock.
§ ES08t ska gå i treornas fotspår och starta ett klassband! Ev rep på onsdag efter samhällskunskapen, glöm inte instrument!
§ Klasströjor. Mimi ska kolla upp mer om kostnader och design.
§ Mötet avslutas
Handledning: Projektarbetet för åk 3
kl.9.00 - Kattis & Konrad
kl.9.30 - Katrin & Karin
kl.10.00 - Louis & Mario
kl.10.30 - Elin & Algot
kl.11.00 - Petra & Hampus
När ni har haft handledning går ni på utvecklingssamtal (c:a 15 min) hos Maggan. Katrin har bokat kl. 10 och Hampus kl. 10.30 övriga tider är lediga.
/Susanne
AGK = Att gestalta kön
Thomas
Julskyltningen - åk1
Då träffas vi i åk 1 kl.17.00 mitt på storatorg vid Europa & tjuren för att göra våra "julskyltningscener" 17.15! Sen får densom vill, stanna och titta när Karin i åk 3 kröns till årets Lucia och på en 15 min lång eldshow med bland annat Katrin i åk 2.
Om det skulle spöregna ställer vi in, om du är osäker ring Ann-Margret eller Thomas & fråga vad som gäller!
Vi ses
Ann-Margret & Thomas
0732-10 38 06/0704 49 20 44
Klassråd ES09t
Filmning av forumteater! Åk 3 och 2
Alla som vill ställa upp är jättesnälla och jag hoppas att jag kan räkna med de flesta av er. Ni som vill komma ska vara där lite innan, gärna halv nio men senast kvart i. Det är dramasalen som gäller.
TVÅOR! Eftersom vi är en väldigt liten klass och jag är osäker på om alla vill och kan vara med så undrar jag om ni kan vara lite "stand-by"? det gäller alltså att filma två forumspel med regisserade inhopp.
tack allihopa, kramar från Elin
Politik, ungdomar och Varberg!
Skepp och skoj!
För alla er som inte var med i Varberg i fredags och nyfikt undrar: Hur gick det?!
Jo då ska jag nämligen visa er det! Till allas glädje gick det förträffligt, utomordentligt, SUPERBRA!
Först kom vi till den STORA, och då menar jag enorma, gymnasieskolan där vi lite vilsna tillslut hittade till rätt klassrum. Vi kom snabbt igång med några värderingsövningar där vi allihopa skulle ta ställning till olika påståenden som handlade om livet, politik och dagens samhälle. Sedan delade vi in oss i fem grupper, en liten teaterelev i varje grupp, där vi skulle lista de tre viktigaste frågor ett framtida samhälle bör belysa. Vi skulle även göra en slagkraftig ramsa av dessa tre viktiga frågor som vi på onsdag ska visa upp.
Här diskuterar vi:
Här kan ni se våra ramsor!
Louis grupp
Kattis grupp
Katrins grupp
Hampus grupp
Algots grupp
Efter vår mycket lyckade start gick vi till Paganinis och åt en mycket god lunch!
Peter fyller år!





Tack allihopa för en mycket trevlig och rolig dag tillsammans!
// Fotografen
ES09T med Joakim Nätterqvist
Åk 2 - Brunnsåkerbesök!!!
På tisdag 24/11 kommer åk 6 från brunnsåker på besök!
Då är det dags för forumteater igen... men vi ska även arbeta med dem lite praktiskt. De är hos oss mellan 09.00-12.00. För att alla ska veta vad som gäller och vem som gör vad ses vi i Bergmansalen kl.08.10. Jag räknar med att alla är på plats och i tid men om du mot alla odds skulle bli sen, ring MIG på 0732 10 38 06.
Hopp &hej i nattsvarta November
Ann-Margret
Teknik åk 2
Vattenkokare
Tänkte bara göra ett kort inlägg om att jag nu ordnat en vattenkokare till lobbyn!
Familjen köpte en ny och var skulle då den gamla bli av?
Lobbyn!! sa jag.
Tar med den på måndag och sen är det bara att koka på =)
Kramar Emma.
Säg till alla ni känner som går i 9:an om ProvaPåKväll.
Synapsen åk 3
SYNAPSEN 22-23 APRIL 2010
Program till de parallella seminarierna 2010-04-23
Kl 10 - 12
Kl 13-15
Rubriken för seminariet
MED LUST OCH MOD
Medverkande:
Teater Dynamo åk 3 Sturegymnasiet
Margareta Ek,
Ann-Margret Lindgren Johansson
Ylva Källman
Ann-Margret - dramapedagog, Margareta – Regissör och teaterpedagog och Ylva har olika bakgrund och erfarenhet och har jobbat på olika sätt och i olika sammanhang och konstellationer med värderingar. De är helt övertygade om att lust, mod och glädje är viktiga ingredienser i alla uppdrag, och i synnerhet i ledarskapsuppdraget. I seminariet delar de med sig av sina funderingar i små betraktelser och scenarier hämtade ur livet i allmänhet och arbetslivet i synnerhet. Berättelserna vävs samman och ramas in av Sturegymnasiets Teater Dynamos forumspel, som ger deltagarna tillfälle själva påverka och forma berättelsens innehåll och slut. Det handlar om lust att ge sig hän och mod att våga agera och reagera.

LV6 imorgon alltså
Årskurs 2, Sh-prov
Nästa vecka (25 nov) har vi prov på området "Lag & Rätt". För att förbereda er på detta kan ni gå igenom sidorna 166-183 i boken och göra de instuderingsfrågor ni fått. För de som var frånvarande förra lektionen finns dessa frågor i klassfacket. Jag ligger just nu hemma med feber och ont i kroppen så min lektion i morgon blir troligtvis inställd. Passa då på att jobba med dessa frågor och repetera sidorna i boken. Det viktigaste är att ni har lite koll på brottsutvecklingen och varför det blivit så. Likaså bör ni veta vad som händer från att ett brott blir känt av polisen till att en domstol bestämmer påföljd och vilka typer av straff som kan följa därefter. Utgår ni ifrån instuderingsfrågorna och kan lite kringfakta runt dessa så fixar ni provet. Det känns som om ni har ganska bra koll på området mycket tack vare "Ett slag på käften". Jag tycker i alla fall att vi haft många intressanta diskussioner bland annat efter de kortare filmer vi sett. Ha det bra! Jag ska försöka krya på mig genom att dra täcket över huvudet en stund till! Karin Hansson
Museet imorgon
Då blir det gig för komunstyrelsen. Det är bra det.
Lycka till
Peter
Uppgift: Sagor
Svenska A (Sv 1201)
Du ska skriva en saga med illustrationer som är anpassad till en specifik målgrupp.
Bedömningskriterier för skrivuppgiften Svenska A
G
Du skriver en saga
Ditt skriftliga språk är enkelt men funktionellt
Du använder illustrationer som passar till texten
Du anpassar språket och handlingen till målgruppen
VG
Du skriver en egen saga som har flera av de klassiska sagodragen
Ditt skriftliga språk har bra flyt och är anpassat till målgruppen
Dina illustrationer kompletterar texten på ett bra sätt
MVG
Du skriver en egen saga som visar på originalitet
Ditt skriftliga språk är i princip felfritt och är väl anpassat till målgruppen
Dina illustrationer är välgjorda, genomtänkta och berikar texten.
Datorkunskap DAA 1201
Idén är att tillsammans med Svenskan göra en barnbok från ax till limpa. Text + illustration + layout = barnbok.
Man får göra sina bilder hur man vill. Teckna, måla, göra collage, animerade bilder, små eller stora skulpturer som sedan fotas av, foto, blandningar av ovan nämnda tekniker eller andra.
Vi oss att bild och text tillsammans skall bilda en härlig helhelt såklart.
Bedömningskriterier för Datoruppgiften
G
Du gör en barnbok med illustrationer.
VG
Du gör en barnbok med illustrationer.
Din barnbok är välproducerad och utförd på ett tekniskt bra sätt.
Bilder och text bidrar tillsammans för att förhöja handlingen.
MVG
Du gör en barnbok med illustrationer.
Din barnbok är välproducerad och utförd på ett tekniskt mycket bra sätt.
Bilder och text bidrar tillsammans för att förhöja handlingen.
Du gör en ljudbok av din barnbok med de ljudmiljöer som krävs.
Tider för Jocke
Hampus Sila snacket låt
Projektarbete åk 3
Vi ses i Bergmansalen!
Susanne & Maggan
Åk 2 elever som medverkar på muséet på tisdag
Lydia
Ahmed
John
Eric
Sonne
Zara
Izadora
Ninni Mikael
Samling kl 14.30
/Susanne
klassråd ES09t
Klass möte torsdag 12/11
Sekreterare: Ebba
Ordförande: Erika
Förra mötet: pratade vi om maten och matrådet i skolan, om skoltröjor
Detta möte: pratar vi om ordning och trivsel regler på sturegymnasiet, tre trivsel och ordnings regler i vår klass är: inte lämna någon ensam, uppmuntra varandra, alltid stötta varandra. Tvåorna är också sugna på att också fixa tröjor. Vi ska kolla upp ett nytt företag för tryck för tröjor.
Mötet avslutat
Maktgalen, åk 3
Maktgalen 11/11-09 Hampus Carlsson
Om man är man hel stel och ren, har slips, struken skjorta och vips
Så har man makt man aldrig haft
Eller kvinna ung och kåt, med stora bröst fylliga läppar
Och inte huvudet på skaft
Det känns som makten inte ligger här
Den är där och där och där och där och där x2
Det tar 500 år att påverka skolans norm
Och då handlar det om pennvässarens form
Det tar en livstid att få folk att förstå
Sen ska man lära dem att prata och gå
Det känns som makten ligger där
Kina, ryssland, Bryssel, tryffel, Saudiarabien, Italien, Obama, Osama, Telia, borrelia, Coca Cola, snabba stålar, konsumtion, erektion, distrubtion, svartjobbsmission, Mexico city, Hello Kitty, makten den är inte här, den ligger hos billiga biljetter världen över, med ryan air
Vi vill påverka, avverka, utveckla, avveckla, anställa, sparka, vara svaga, vara starka, snygga och trendiga, vi vill va allt, top noche med dubbelmoral, men allt är bara ett skal
För vi finns inte här
Vi är där och där där och där och där
Hm skyltfönster, och ångvältar, i porr och smink, hemsidor utan link, insidan är ingenting för vi är nu och allt runt omkring
Det känn som makten inter ligger här
Den är där och där och där och där och där…
Det känns som makten inte ligger här
Kina ryssland…
Om man är maktgalen och 40-talist
Ropar samhället i falsettkör: Javisst
Är man kvinna och smart medveten om problem
Är man en bugg i en hårddisk i ett usb- minne i en fil i ett stort datafel
tack för mig, kram Hampus
Åk 2 på museet
Svinalängorna som tack
Titta det snöar!
Då har jag (J Benjamin om nu undrar) tagit mig tid att försöka skriva ner låten till Titta det snöar.
Detta blir ett väldigt långt inlägg.
Njut.
Från vad jag HÖRDE... så.. ni får skylla på mig om det låter korkat (hehe)
När farmor åkte skridskor på nybrovikens is (på nybrovikens is)
Så pigg och popkurtis
Bland andra kavaljeér fanns en nyponröd polis, polisen som såsmåningsom blev farfar
Tillsammans hand i hand om is och sig bak opp (is sig bak opp)
Och han var hennes slav. Som hjälpte till med skridskorna och tog dem på och av.
En gentleman en sådans sysslar armar
Det låter rätt!(Låter fel)
Det låter fel! (Låter rätt)
Det låter rätt!(Låter fel)
Det låter fel! (Låter rätt)
Jag måste fly
Jag måste dit bo-o-rt (*ohörbart jämmer*)
Och dem tänkte:
Ack (du milde)
Nej (du milde)
Oj (du milde)
Tack (du milde)
Hej (du milde)
Stoj (du milde)
Vintern den är här!
Titta det snöar
Farmor hon sprintar
Se så hon skyndar
Bredvid polisen
Titta det snöar
Blankt ligger isen
Titta det snöar
Allting är vitt, vitt, vitt!
A-a-a-allt är väldigt, väldigt vitt!
Flingor
Flingor
Flingor Flingor flingelingegflingor
Det gick så många vintrar och såsmåningsom kom far!
(så småningsom kom far!)
En stark och stilig karl!
Vars värdighet på skidorna var allt för uppenbar
Vid sexton år så han klämde Sulitelma
Från topp till topp till fjällen svar om vintrarna han for (om vintrarna han for!)
Och farten den var stor
En vacker dag på åretskutan krockade han mot mor
Ett genompräktigt gös som hette Selma
De krockade rätt (Fel)
De hade fel (Lätt)
De krockade rätt (Fel)
De hade fel (Lätt)
De krockade hit (dit)
De krockade dit (hit)
Svåra svåra (*ohörbart jämmer*)
Och dem tänkte:
Ack (du milde)
Nej (du milde)
Oj (du milde)
Tack (du milde)
Hej (du milde)
Stoj (du milde)
Vintern den är här!
Titta det snöar
Far klämmer laggar
Hjälp står på taggar
Krockar med Selma
Bårshus i Telma
Titta det snöar
Titta det snöar
Farmor hon sprintar
Se så hon skyndar
Bredvid polisen
Titta det snöar
Blankt ligger isen
Titta det snöar
Allting är vitt, vitt, vitt!
A-a-a-allt är väldigt, väldigt vitt!
Flingor
Flingor
Flingor Flingor flingelingegflingor
Sen gick det många vintrar och såsmåningsom kom vi
En yster koloni
Och när vi inte hade röda hund och difteri
Så fick vi åka djurgården runt i slä-ä-den
För släden hade pappa spänt ett ålderdomligt sto (ett ålderdomligt sto)
Som hette Anna-Lou!
Hon orkade ej dra oss längre än sig Belmans Bro
Där brukade hon sparka sig av en Mede* ((*Förhoppnings vid Petra Mede*))
Hon sparkade ved (ved)
Sparkade lätt (rätt)
Sparkade rätt (lätt)
Sparkade fel (rätt)
Sparkade hit (dit)
Sparkade dit (hit)
Sparkade så bra så bra så. ((*Klandra mig inte*))
Och dem tänkte:
Ack (du milde)
Nej (du milde)
Oj (du milde)
Tack (du milde)
Hej (du milde)
Stoj (du milde)
Vintern den är här!
Titta det snöar
Nunnor på taken
Tomten är vaken
Grisar & mödrar
Titta det snöar
Handen i branden
Räven i veden
Fröken & löken
Märren är knarrig
Ris är dem tunga
Kungen är Tvungen
Grisar om håret
Titta det snöar
Lexusen varvar ((*Plexusen varmar*))
Farmor på Farfar
Farfar på Mormor
Mormor på råttan
Råttan på repet
Repet på Huset
Huset på taket
Taket på Svärmor
Grisen är ljumen
Spisen är vidbränd
Köttet är ruttet
Anden är villig
Kusken är villig
Grisar om lådan
Titta det snöar
Larsson är färgblind
Briser om äpplet
Titta det snöar
Hur mycket är klockan?
Kvart över elva!
Kvart över för mycket
Ack ingen orsak
Titta det töar
Titta det töar!
Allting är lort, lort lort!
A-a-allting är tusan lort!
20% inkorrekt säkert men hallå... det låter bra ändå!
Titta det snöar

Sila snacket
Hej
Trevligt att vara i repetition igen. Hoppas ni läser över era texter för på onsdag 14.15 ses vi. 16.00 kommer Region Halland. Nedan följer min sammanfattning av kvällens inledning. Mestadels Louis text.
Inledning.
- Sila snacket! Små sten, grus, singel, sand, sten och makadam. Små kullar, höga berg. Sila sålla och sortera. Förr var Sverige ett litet samhälle.
Gruppen går fram en och en med 70-tals paroller och ställer sig som i ett monument.
- Från lokalt till globalt.
Gruppen sprider ut sig och har varsin internationell nyhet.
- Jag läser inga tidningar. Löpsedlarna räcker för mig. Där bildar jag mig min uppfattning.
Gruppen ställer sig i en halvcirkel, formar händerna till en tratt och ropar ut varsin löpsedeltext.
- Välkomna till en stunds satir som går ut på att Sila Snacket och sålla informationen i ett samhälle som idag är hela världen. Vi är på internet, inte på fritidsgården. Vi är individen som är allt, kan allt och förväntas sålla och sila och ta ställning till de stora sambanden och de små.
Någon: -Vi har inga svar.
Någon – Vi försöker förstå.
- Vi ger vår syn
- Vi vill vara med!
- Ibland…
Inledaren:
- Ibland känns allt för mycket.
Alla backar, kvar bli bollkastarna. Scen 1 kan ta sin början.
Hälsningar Maggan
Figurantövning
Photoshop idag
Photoshop
Öppna bild
Dublicera lager. (jobba i lager är göddigöddans
Maska (tredje funktionen från ovan) = klipp ut delar.
Bild – justeringar – nyands/mättnad = ctrl – U
Bild – justeringar – nivåer = typisk bra kontrastjustering. Crtl - L
På filter finns massa filter, vissa gör bilden fin, andra ful. Testa!!
Man väljer vilket lager man skall påverka i högra hörnet. Markera vilket man vill jobba med.
Ögonen i lagerhanteringsfönstret gör att man ser lagret eller inte. Man kan toggla det av och på.
Det finns en pensel man kan rita med i tools.. Verktygsfönstret till höger. Kan antingen måla över, eller rita själv.
Klonstämpel är superbra till att t.ex måla över någonting i bakgrunden med just bakgrunden.
Klicka på alt för att välja område. Rita sedan en bit bort..
Testa = göddigöddans
Med penseln kan du även radera och det kan vara roligt! J Man väljer radera i läge uppe till vänster.
På filter finns gör flytande. – Liquify.. Kul nästan jämt.
Hej svejs.
Preben
V 45

Gästspel av Teater Albatross









SEVEN


Genusföreläsning med Ann-Magreth Hägg


Visuella skillnader










Redovisningsrespons
För som sagt, er kunskap blev allas...
Det var också en bra presentation för SP åk2 som var er publik och ska göra en liknande uppgift nästa vecka.
Tack alla för er insats
Ann-Margret
Utvecklingssamtal Thomas mentorsgrupp åk 1
Här kommer tiderna för min mentorsgrupp:
v.47
16/11
15.00 Benjamin
15.40 Ebba
17/11
15.00 Martin
15.40 Emma N
16.15 Linnea
18/11
15.00 Jasmine A
15.40 Jasmine S
16.15 Ludvig
Kan ni inte tiderna, byt med varandra och meddela mig eller ring för annan tid på 0704-492044.
Hälsningar
Thomas
Matte och prov-tider på fredag
- AB-gänget ska skriva prov på fredag! Välj mellan att komma tidigt (9.30) eller till ordinarie lektion (11.00). Första alternativet ger mer tid åt att lösa MVG-uppgifterna.
- Alla som inte har gjort alla prov eller lämnat in läxor i naturkunskap skall komma 9.30 på fredag.
Nk-läxa (astronomi eller tankar om giftsidorna i boken) kan ni lämna i mitt fack senast på torsdag. - Alla ni som lämnat in uppgifterna i tid och gjort proven kan komma 11.00 och ha matematiklektion.
Ni håller själva reda på vad ni inte har gjort ännu.
Alla som inte är färdiga med sina uppgifter på fredag tappar sin chans till fler tider som jag organiserar. Ni får då själva ta kontakt med mig och fixa tid till skrivningarna. Jag kommer sätta IG på obligatoriska uppgifter. Detta kommer att ändras till G, VG eller MVG när ni klarat uppgiften.
Med glada tillrop till "Hela min familj" från
Karin
Matte-planeringar
Alla tre planeringarna i matte för ettorna:
Planering Ma A, lila boken
Vecka |
Hur lång ska du vara |
Prov |
VG-uppgifter |
40 |
|
|
|
41 |
Repetera. |
Tordag, kap.1 |
|
42 |
66 – 76 |
|
|
43 |
75 – 82 |
|
|
44 |
LEDIGT |
|
|
45 – 46 |
83 – 84, , 89 – 91, 294 – 298 |
|
(in english 95) |
|
NOG-uppgift, blandade uppgifter |
|
|
47 |
Repetera |
Kapitel 2 |
|
48 |
104 – 116 |
|
|
49 |
117 – 128 |
|
|
50 |
129 – 139 |
|
|
51 |
85 – 88, 143 – 144 |
|
|
|
JULLOV |
|
|
2 |
Repetera 104 – 144, |
|
|
3 |
145 – 150. (302 – 304), NOG-uppgifter. Blandade övningar |
|
|
4 |
Repetera |
Kapitel 3 |
|
5 |
157 – 169 |
|
|
6 |
310 – 312, 170 – 174, 308 - 309 |
|
|
7 |
175 – 181 + starta med volym |
|
|
8 |
LEDIGT |
|
|
9 |
182 - 191 |
|
|
10 |
Blandade övningar, repetera |
Kapital 4 |
|
11 |
206 – 215 |
|
|
12 – 13 |
215 – 218, 319 – 322 |
|
|
|
219 – 224 |
|
|
14 |
LEDIGT |
|
|
15 |
225 – 232, 323 |
|
|
16 |
Repetera |
Kapitel 5 |
|
17 |
Repetera och statistik |
|
|
18 |
Repetera och statistik |
Egenkoll kap.6 |
|
19 |
Repetera |
Nat. Prov, del 1 |
|
20 |
Repetera (och statistik) |
Nat. Prov, del 2 |
|
21 – 22 |
Prov tillbaka. Statistikprojekt. Eventuellt restskrivningar |
|
|
23 |
Sista veckan |
|
|
Planering Ma A, light boken
Vecka |
Hur lång ska du vara |
Prov |
VG-uppgifter |
40 |
|
Kapitel 1 och 2 |
|
41 |
|
|
|
42 |
31 – 50 och 202 – 207 |
|
|
43 |
|
Kapitel 3 |
|
44 |
LEDIGT |
|
|
45 |
51 – 71 och 209 – 211 |
|
|
46 |
|
|
|
47 |
|
|
|
48 |
|
Kapitel 4 |
|
49 |
|
|
|
50 |
72 – 91 och 212 – 215 |
|
|
51 |
|
|
|
|
JULLOV |
|
|
2 |
Repetera kapitel 1,2,3,och 4, Fördjupning 198 - 201 |
|
|
3 |
Repetera kapitel 5 |
Kap.5, fredag |
|
4 |
|
|
|
5 |
92 – 108 och 216 – 223 |
|
|
6 |
|
Kapitel 6 |
|
7 |
109 – 146 |
|
|
8 |
LEDIGT |
|
|
9 |
109 – 146 |
|
|
10 |
|
Kapitel 7 |
|
11 |
|
|
|
12 |
147 – 173 och 231 – 245 |
|
|
13 |
|
|
|
14 |
LEDIGT |
|
|
15 |
231 – 245 |
Kapitel 8 |
|
16 |
Repetera och statistik |
|
|
17 |
Repetera och statistik |
|
|
18 |
Repetera och statistik |
Egenkoll kap.9 |
|
19 |
Repetera |
Nat. Prov, del 1 |
|
20 |
Repetera (och statistik) |
Nat. Prov, del 2 |
|
21 – 22 |
Prov tillbaka. Statistikprojekt. Eventuellt restskrivningar |
|
|
23 |
Sista veckan |
|
|
Planering Ma AB
Vecka |
A-kursens prov |
B-kursens prov |
Prov nr. |
40 |
|
|
|
41 |
Kapitel 1: Numerisk räkning |
|
1 |
42 |
|
|
|
43 |
|
|
|
44 |
LEDIGT |
LEDIGT |
|
45 |
Kapitel 2: Procent |
|
2 |
46 |
|
|
|
47 |
|
|
|
48 |
Kapitel 3: Uttryck och ekvationer |
Kapitel 3:1 Algebra |
(Tisdag) 3 |
49 |
|
|
|
50 |
|
|
|
51 |
Kapitel 4: Geometri |
Kapitel 4: Geometri |
(Tisdag) 4 |
|
JULLOV |
JULLOV |
|
2 |
|
|
|
3 |
|
Kapitel 1: Sannolikhetslära |
5 |
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
LEDIGT |
LEDIGT |
|
9 |
|
|
6 |
10 |
Kapitel 5: Funktioner |
Kapitel 2: Linjära modeller |
|
11 |
|
|
|
12 |
|
|
|
13 |
|
|
|
14 |
LEDIGT |
LEDIGT |
|
15 |
|
|
|
16 |
|
Kapitel 3: Icke linjära modeller |
7 |
17 |
|
|
|
18 |
Egenkoll kap.6: Statistik |
Egenkoll kap.6: Statistik |
|
19 |
|
Nat. Prov, del 1 |
|
20 |
|
Nat. Prov, del 2 |
|
21 – 22 |
Prov tillbaka. Statistikprojekt. Eventuellt restskrivningar |
Prov tillbaka. Statistikprojekt. Eventuellt restskrivningar |
|
23 |
Sista veckan |
|
|
Lystring SEVEN
Tisdag 3/11 och Seven närmar sig med språng. Från tisdag middag bygger och planerar åk 2 inför kvällen. Då har Teater Hallands tekniker anlänt 15.30 kommer skådisarna för repetition.
18.00 börjar mingel med bokbord, bildvisning, feministiskt självförsvar i dramasalen mm..
19.00 föreställning. Riksdagsledarmot Birgitta Olsson samt Hedda Krautz Sjögren inledningstalar.
Efter föreställningen - förfriskningar sedan samtalsgrupper, Thomas och Ann-Margret drar igång diskussioner kring Solidaritet, rättvisa, genus vid tio olika bord i foaje och på scen. Där är ni som elever välkomna att delta. Diskussionsledare från olika organisationer och partier. sammanfattning, slut.
Åk 2 kommer att stå som värdar för kvällen men alla elever på Dynamo är naturligtvis välkomna att se pjäsen och alla är också ambassadörer för skolan.
Jag räknar med att alla uppför sig oklanderligt och hjälper till när så behövs. Inget prat och flams med varandra utan fokus på saken och ämnen gäller.
Det kan bli aktuellt att åk 1 spelar sin lilla act Julskyltningen. Allt beroende på hur färdig denna produktion är.
Allting beräknas vara slut ca. 21.30. Behöver man gå innan så gör man det (typ buss och passa etc)
Hälsningar Maggan
Sila snacket
